Entistä harvempaan kuolonkolariin liittyy rattijuopumus – moni laiminlyö turvavyön käyttöä
STT
Rattijuopumusten osuus kuolonkolareissa on laskussa, kertoo Onnettomuustietoinstituutti (Oti) raportissaan.
Viime vuonna kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 30 prosenttia kuljettajista oli päihtyneitä, kun vuotta aiemmin määrä oli reilut 40 prosenttia. Päihtymyksellä tarkoitetaan alkoholin, huumeiden tai ajokykyyn vaikuttavien lääkkeiden alaisena ajamista.
– Vaikka päihtyneenä aiheutetut onnettomuudet vähenivät viime vuonna edelliseen vuoteen nähden, edelleen lähes kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat pitävät tärkeänä sitä, että päihderiippuvuus nähtäisiin laajana ongelmana, jonka ratkaiseminen vaatii monialaista yhteistyötä yhteiskunnassa, kertoo tiedotteessa Otin liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola.
Otin mukaan moottoriajoneuvoissa menehtyneistä yli 40 prosenttia ei käyttänyt turvavyötä. Heistä yli kolmannes olisi tutkijalautakuntien arvioiden mukaan voinut selvitä hengissä käyttämällä turvavyötä.
Kuolemaan johtaneen onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista lähes puolet ajoi ylinopeutta vähintään kymmenen kilometriä tunnissa. Ylinopeutta ajaneista yli puolet ajoi ylinopeutta yli 30 kilometriä tunnissa.
– Ylinopeuden ajaminen korostui erityisesti nuorten kuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa. Alle 20-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä pysyi viime vuonna lähes ennallaan, vaikka moottoriliikenteen onnettomuusmäärä muuten oli laskussa, Sihvola sanoo.
Viime vuonna tieliikenteessä kuoli 19 jalankulkijaa ja 13 polkupyöräilijää. Sekä jalankulkijoita että polkupyöräilijöitä menehtyi kaksi enemmän kuin edeltävänä vuonna.
– Kuolonkolarit ovat vähentyneet moottoriliikenteessä jo usean vuoden ajan, mutta samaa kehitystä ei ole tapahtunut jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden liikennekuolemissa.
Kaikkiaan tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna 184 kuolemaan johtanutta kolaria, joissa kuoli yhteensä 194 ihmistä.