Tiia Jo­ki­sa­lo

Vuon­na 2013 Suo­men säh­kö­verk­ko­yh­ti­öt vel­voi­tet­tiin pa­ran­ta­maan toi­mi­tus­var­muut­taan, jot­ta pit­kil­tä säh­kö­kat­koil­ta väl­tyt­täi­siin myrs­kyis­sä ja mah­dol­li­sis­sa muis­sa poik­keu­so­lois­sa.

Alun pe­rin ta­ka­ra­ja oli vuo­si 2028, mut­ta myö­hem­min osal­le yh­ti­öis­tä myön­net­tiin jat­ko­ai­kaa vuo­teen 2036. Täs­tä al­ka­en taa­ja­ma-alu­eel­la ei saa esiin­tyä sää­o­lo­jen seu­rauk­se­na yli 6 tun­nin, tai taa­ja­ma-alu­een ul­ko­puo­lel­la yli 36 tun­nin säh­kö­kat­ko­ja. Jos säh­kö­kat­ko kes­tää yli sal­li­tun ajan, jou­tuu verk­ko­yh­tiö sank­ti­o­na kom­pen­soi­maan tä­män säh­kön­siir­to­hin­nas­saan.

Ai­kaa säh­kö­verk­ko­yh­ti­öt saa­vat toi­min­ta­var­muu­den var­mis­ta­mi­sel­le 26 vuot­ta, mis­tään no­pe­as­ta pro­ses­sis­ta ei siis ole kyse.

Toi­mi­tus­var­muut­ta voi­daan pa­ran­taa eri ta­voin, yk­si nä­ky­vä ja ylei­nen tapa on kor­va­ta il­ma­joh­dot maan al­la kul­ke­vil­la joh­doil­la eli maa­kaa­pe­loin­nil­la.

– Taa­ja­mis­sa meil­lä jo pal­jon kaa­pe­loin­tia on­kin, mut­ta kun men­nään kau­em­mas kes­kuk­sis­ta, il­ma­joh­to­ja al­kaa nä­kyä enem­män. Näi­den kans­sa on­gel­ma on säh­kö­ver­kon haa­voit­tu­vuus, eli esi­mer­kik­si myrs­kyt ja lin­jo­jen pääl­le kaa­tu­vat puut tuot­ta­vat on­gel­mia säh­kön­ja­ke­luun, ver­kos­to­au­to­maa­ti­oon eri­kois­tu­nut P2 En­gi­nee­ring Oy:n in­si­nöö­ri­toi­mis­ton toi­mi­tus­joh­ta­ja Panu Tuh­ka­nen ker­too.

Kaa­pe­loin­ti so­vel­tuu alu­eil­le, jos­sa ih­mi­siä on pal­jon, mut­ta haja-aja­tu­sa­lu­eel­la kaa­pe­loin­ti ei ole pa­ras mah­dol­li­nen rat­kai­su lä­hin­nä kus­tan­nuk­sien­sa vuok­si. Kaa­pe­loin­nin li­säk­si yk­si vaih­to­eh­to on li­sä­tä au­to­maa­ti­o­ta verk­koon.

– Au­to­maa­ti­on avul­la säh­kö­ver­kos­sa pys­ty­tään pai­kal­lis­ta­maan vi­ka­koh­dat ja ra­jaa­maan säh­kö­kat­ko tar­kem­min. Il­man au­to­maa­ti­o­ta se saat­taa ol­la han­ka­laa, vi­ka­koh­taa pi­tää et­siä ma­nu­aa­li­ses­ti pit­kään­kin, kun taas au­to­maa­ti­on avul­la jär­jes­tel­mä erot­taa vi­ka­pai­kan au­to­maat­ti­ses­ti, Tuh­ka­nen ker­too.

Kun vi­ka­paik­ka on löy­det­ty, voi­daan säh­köt pa­laut­taa niil­le ku­lut­ta­jil­le, jot­ka ei­vät ole suo­raan vi­al­li­sen joh­don vai­ku­tus­pii­ris­sä. Täl­löin kor­jaus­toi­met­kin voi­daan aloit­taa no­pe­as­ti ja koh­den­ne­tus­ti.

Au­to­maa­ti­on mah­dol­lis­ta­va tek­niik­ka ke­hit­tyy täl­lä het­kel­lä voi­mak­kaas­ti. Uu­sien mit­ta­lait­tei­den avul­la vi­ko­ja voi­daan yhä ene­ne­vis­sä mää­rin myös en­na­koi­da ai­em­paa pa­rem­min ja tämä omi­nai­suus ke­hit­tyy tu­le­vai­suu­des­sa.

– Toki au­to­maa­tio li­sää kus­tan­nuk­sia, mut­ta sitä te­kee kaa­pe­loin­ti­kin, jo­ten us­kon, et­tä au­to­maa­ti­on mää­rää tul­laan li­sää­mään säh­kö­ver­kos­sa.

Tämä vai­kut­taa sii­hen, et­tä ku­lut­ta­jil­la on mah­dol­li­sim­man häi­ri­ö­tön­tä säh­köä. Suo­mes­sa on ko­et­tu­ja tä­män vuo­si­tu­han­nen ai­ka­na usei­ta iso­ja myrs­ky­jä mel­kein­pä vuo­sit­tain eli ai­em­paan ver­rat­tu­na huo­mat­ta­vas­ti use­am­min. Myös sik­si säh­kön­ja­ke­lun häi­ri­öt­tö­myys on tär­ke­ää.

– Il­man säh­kö­verk­koa olem­me ai­ka haa­voit­tu­vas­sa ase­mas­sa niin yk­si­löi­nä kuin yh­teis­kun­ta­na, Tuh­ka­nen muis­tut­taa.

Tuo­te­ke­hi­tys tär­ke­ää

Ul­vi­la­lai­nen P2 En­gi­nee­ring Oy on vuon­na 2016 pe­rus­tet­tu ver­kos­to­au­to­maa­ti­oon kes­kit­ty­nyt yri­tys. Yh­ti­ön pää­a­si­ak­kai­na ovat ko­ti­mai­set säh­kö­verk­ko­yh­ti­öt, säh­kö­lait­teit­ten val­mis­ta­jat sekä alan tuk­ku­liik­keet. Yh­ti­ön tar­jo­a­mat tuot­teet ovat oman tuo­te­ke­hi­tyk­sen ja tuo­tan­non tu­los­ta, tuo­te­ke­hi­tyk­seen käy­te­tään yli puo­let hen­ki­lö­re­surs­seis­ta. Ko­ti­maan li­säk­si tuot­tei­ta vie­dään myös ul­ko­mail­le.

– Au­to­maa­tio säh­kö­ver­kois­sa ke­hit­tyy vauh­dil­la ja laa­je­nee yhä lä­hem­mäs ku­lut­ta­jaa, jo­ten on oleel­lis­ta ol­la ke­hi­tyk­sen mu­ka­na ja teh­dä tuot­tei­ta, jot­ka täyt­tä­vät ny­ky­ai­kai­set vaa­ti­muk­set ja vii­me kä­des­sä pa­ran­ta­vat mei­dän kaik­kien säh­kön­käyt­tä­jien säh­kön­laa­tua, Panu Tuh­ka­nen ker­too.