Kakut ja kukat saman katon alta Luvialta
Eurajokilainen Jarkko Mäkinen bongasi nimen yritykselleen televisiosarjasta.
Tuija Saarinen
Kiehuva Kartano on nimi, joka jää mieleen. Kuten joku saattaa muistaakin, se on peräisin vuonna 2005 Yle TV1:llä esitetystä suomalaisesta televisiosarjasta Tahdon asia, jossa kauniaislainen kotirouva Helena Rouhiala perusti Kiehuva Kartano -ruokaelämysyrityksen. On sanomattakin selvää, että Eurajoen Luvialla toimivan Kiehuvan Kartanon yrittäjä Jarkko Mäkinen on sarjan suuri fani.
– Tahdon asia on niin hyvä sarja, että olemme perheen kanssa katsoneet sen moneen kertaan. Sen katsominen on ollut jouluperinnekin. Ajattelin heti, että nimi on hyvä pitopalveluyritykselle, ja se sattui olemaan tuolloin vuonna 2005 vapaanakin.
Yritys lähti liikkeelle varovaisesti ja alvittoman toiminnan puitteissa pysytellen. Isoimpiin keikkoihin lukeutui muun muassa Duudsonien televisiotuotannon cateringista huolehtiminen näiden Satakunnan vierailun aikana kesällä 2013.
Hetken aikaa Kiehuva Kartano oli pöytälaatikossakin, kunnes koronavuoden 2020 syksystä lähtien toiminta taas virkistyi.
– Vaimoni Minna valmistui vuonna 2021 floristiksi ja ostimme Raumalta kukkakaupan konkurssipesän. Kevääseen osui tuona vuonna kolme juhlapyhää lähekkäin: pääsiäinen, vappu ja äitienpäivä. Teimme hänen kanssaan yhteistyötä tyyliin häneltä pääsiäiskukat ja minulta pääsiäisherkut. Siitä alkoi suorastaan räjähdysmäinen kasvu.
Kiehuvan Kartanon yrittäjä Jarkko Mäkinen uskaltaa väittää, että kahvilassa joka tiistai tarjottava kalakeitto on Satakunnan parasta.
Kovan kysynnän vuoksi Mäkiset remontoivat ensin autotalliinsa kukkakaupan. Marraskuussa 2024 Kiehuva Kartano avasi nimeään kantavan kahvilan keskelle pientä Luvian kylää. Maaliskuusta 2025 alkaen samoissa tiloissa Nyberginkujalla on toiminut myös Kukkastudio Lempi. Pitopalvelun ruoat ja leivonnaiset valmistuvat kahvilan keittiössä. Pariskunnalla on molemmilla pohjana keittiöpuolen koulutus.
Kiehuva Kartano tunnetaan etenkin upeista kakuista. Ne ovat Jarkon käsialaa.
– Koronavuonna 2020 tulin seuranneeksi sosiaalisessa mediassa macaron-leivosten teko-ohjeita. Mitä enemmän katsoin niitä, sitä enemmän niitä tuli Instaani, ja suorastaan koukutuin niihin. Ajattelin, että ei tuo voi olla kovin vaikeaa. En ollut tosin juurikaan leiponut aikaisemmin.
Erä toisensa jälkeen kuitenkin epäonnistui. Kun Minna kokeili myös ja onnistui ensimmäisellä yrittämällä, Jarkko sisuuntui ja saikin punaisesta langasta kiinni.
– Yhtäkkiä tajusin, miten niitä tehdään. Onnistuneeseen lopputulokseen tuntuvat vaikuttavan tuulen suunta ja jalkaterien asento, vitsailee yrittäjä.
– Sitten ihmiset alkoivat kysellä, saako niitä tilata ja jossain vaiheessa joku kysyi, teenkö kakkuja.
Kiehuva Kartano ja Kukkastudio Lempi tekevät luontevaa yhteistyötä toistensa markkinoinnissa.
– Minna saattaa kysäistä juhlakukkia ostavalta, onko pitopalvelu jo mietitty, ja minä vastaavasti pitopalveluasiakkaalta, ovatko kukka-asiat kunnossa. Moni valitsee meidät sen takia, että samasta talosta saa kakut ja kukat.
Yrityksellä on tilauskirja elokuun loppuun saakka täynnä: Viikonloput täyttyvät muun muassa häistä, syntymäpäivistä ja rippijuhlista. Sosiaalisella medialla on ollut iso vaikutus. Esimerkiksi Instagramissa Kiehuvalla Kartanolla on lähes 8 000 seuraajaa.
– Olen brändännyt Kiehuvan Kartanon itseeni. Tuon somen eri kanavissa esille omia ajatuksiani arkipäivän elämästä ja yrittäjyydestä. Ja tietysti lataan sinne videoita ja kuvia kakuista ja kukista. Joillakin kakkuvideoilla saattaa olla jopa 100 000 katsojaa. Ihmiset tulevat kahvilaan paljolti sen takia, että ovat nähneet minut somessa. Välillä se, että minut tunnetaan niin hyvin, yllättää. Itse ajattelen pitäväni vain tietynlaista videopäiväkirjaa.
Kesää yrittäjä odottaa hieman pelonsekaisin tuntein.
– Paikalliset ovat pelotelleet, että Luvian väkiluku saattaa kesällä jopa triplaantua sen takia, että täällä on niin paljon kesämökkejä. Odotan perhoset vatsassa, että mitä kesä tuo tullessaan.