Maa­rit Kaut­to

Kun po­ri­lai­nen, 31-vuo­ti­as eri­tyi­so­pet­ta­ja ja kah­den pie­nen lap­sen isä Os­ka­ri Sii­ta­ri päät­ti läh­teä en­sim­mäis­tä ke­taa eh­dok­kaak­si alue- ja kun­ta­vaa­lei­hin, hän ha­lu­si heti pa­nos­taa eh­dok­kuu­teen­sa to­sis­saan. Sil­ti tu­los pää­si yl­lät­tä­mään: Os­ka­ri oli puo­lu­een­sa, Po­rin seu­dun Vih­rei­den, ää­ni­ha­ra­va ja lu­nas­ti ker­ta­hei­tol­la pai­kan niin Po­rin val­tuus­tos­ta kuin alu­e­val­tuus­tos­ta­kin. Kun­ta­vaa­leis­sa Os­ka­ri sai 490 ja alu­e­vaa­leis­sa 558 ään­tä.

– Ai­ka pal­jon sat­sa­sin ai­kaa ja ra­haa­kin vaa­li­kam­pan­jaa­ni. Eri­tyi­ses­ti pa­nos­tin nä­ky­vyy­teen so­mes­sa ja tein Tik­To­kiin vi­de­oi­ta it­sel­le­ni tär­keis­tä ai­heis­ta. Ajat­te­lin, et­tä jos ker­ran mu­kaan läh­den, niin teen sen sit­ten kun­nol­la. Sil­ti olin iloi­ses­ti yl­lät­ty­nyt näin isois­ta ää­ni­mää­ris­tä, Os­ka­ri hy­myi­lee.

Os­ka­ri on ol­lut kiin­nos­tu­nut ko­ti­maan- ja ul­ko­maan­po­li­tii­kas­ta ylä­kou­lui­käi­ses­tä läh­tien. Nyt hä­nes­tä tun­tui sil­tä, et­tä het­ki oli oi­kea läh­teä it­se­kin po­li­tiik­kaan mu­kaan. Mer­kit­tä­vä­nä pon­ti­me­na toi­mi huo­li las­ten, nuor­ten ja per­hei­den ti­lan­tees­ta.

– Ha­lu­an ol­la mu­ka­na pi­tä­mäs­sä ään­tä las­ten, nuor­ten ja per­hei­den puo­les­ta. Ha­lu­an ol­la vai­kut­ta­mas­sa kas­va­tuk­sen ja kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­seen. Ha­lu­an ol­la myös li­be­raa­li vas­ta­voi­ma täl­lä het­kel­lä nou­sus­sa ole­val­le oi­keis­to­lai­sel­le ja kon­ser­va­tii­vi­sel­le po­li­tii­kal­le.

Eri­tyi­sen tär­keä asia Os­ka­ril­le ovat las­ten ja nuor­ten mie­len­ter­veys­pal­ve­lut.

– Omas­sa työs­sä­ni eri­tyi­so­pet­ta­ja­na näen joka päi­vä, kuin­ka huo­nos­ti osa nuo­ris­tam­me voi. Nyt tar­vit­si­sim­me mah­dol­li­sim­man ma­ta­laa kyn­nys­tä, no­pe­aa hoi­toon­pää­syä ja myös eri­tyis­tä pa­nos­tus­ta en­nal­ta­eh­käi­se­vään tu­keen. Mie­lui­ten en­sim­mäi­sen käyn­nin mie­len­ter­veys­pal­ve­luis­sa pi­täi­si ol­la nuo­rel­le il­mai­nen.

– Oli myös vir­he lo­pet­taa ko­kei­lu, jon­ka ai­ka­na eh­käi­sy­vä­li­neet oli­vat al­le 25-vuo­ti­ail­le il­mai­sia. Mie­les­tä­ni tämä käy­tän­tö pi­täi­si ot­taa ta­kai­sin ja jät­tää py­sy­väk­si osak­si nuor­ten hy­vin­voin­ti­pal­ve­lu­ja. Sil­lä oli­si en­nal­ta­eh­käi­se­vä vai­ku­tus niin ter­vey­del­li­ses­ti kuin ta­lou­del­li­ses­ti­kin.

Os­ka­ri on ak­tii­vi­nen so­mes­sa, ja saa jat­ku­vas­ti nuo­ril­ta vies­te­jä, jois­sa nämä ker­to­vat pa­has­ta olos­taan. Jos­kus ah­dis­tus on niin ko­vaa, et­tä it­se­mur­ha-aja­tuk­set nou­se­vat esiin.

– Kes­kus­te­len nuor­ten kans­sa ja py­rin ai­na oh­jaa­maan luo­tet­ta­van avun pii­riin.

Os­ka­ril­la on oma­koh­tais­ta ko­ke­mus­ta sii­tä, kuin­ka tär­ke­ää no­pe­an ja am­mat­ti­tai­toi­sen avun saa­mi­nen on, kun nuo­ri voi huo­nos­ti, ei­kä kou­lu kiin­nos­ta. Os­ka­ris­ta ei tänä päi­vä­nä us­koi­si, et­tä hän oli omi­na kou­lu­vuo­si­naan vil­lik­ko ja jäi jäl­ki-is­tun­toon joka viik­ko. Op­pi­ai­neis­ta kiin­nos­ti lä­hin­nä lii­kun­ta. Van­hem­pa­na Os­ka­ri on ym­mär­tä­nyt, et­tä hän haki käy­tök­sel­lään huo­mi­o­ta ja peit­te­li epä­var­muut­taan. Käy­tös­tä se­lit­tä­nee myös ADHD-di­ag­noo­si, jon­ka Os­ka­ri sai vas­ta ai­kui­se­na.

– Nyt opet­ta­ja­na tie­dän, et­tä asi­an­mu­kai­nen lää­ki­tys, te­ra­pia ja muut tu­ki­toi­met aut­ta­vat ADHD-op­pi­las­ta to­del­la pal­jon. Kun it­se olin nuo­ri, oi­rei­ta ei tun­nis­tet­tu niin hy­vin kuin ny­ky­ään, ei­kä niin ol­len apua ja tu­ke­a­kaan ol­lut tar­jol­la.

Os­ka­rin per­hee­seen kuu­lu­vat puo­li­so An­ni­ka, ke­säl­lä 3-vuot­ta täyt­tä­vä poi­ka El­mo ja 5 kuu­kau­den ikäi­nen tyt­tö Val­ma sekä kak­si koi­raa. Va­paa-ai­ka­naan Os­ka­ri käy kun­to­sa­lil­la, pe­laa pa­de­lia ja käy per­heen kans­sa koi­ra­len­keil­lä. To­sin juu­ri lä­pi­käy­ty sel­kä­leik­kaus ja sai­raus­lo­ma hi­das­ta­vat tah­tia het­kek­si.

– Olen myös kiin­nos­tu­nut tun­ne­tai­dois­ta ja käyn täl­lä het­kel­lä kurs­sia, jos­ta val­mis­tun tun­ne­tai­to-oh­jaa­jak­si. Tämä kou­lu­tus tu­kee omaa työ­tä­ni eri­tyi­so­pet­ta­ja­na. Kou­luis­sa pi­täi­si eh­dot­to­mas­ti opet­taa tun­ne­tai­to­ja, se voi­si ol­la jopa ihan oma op­pi­ai­neen­sa. Opet­ta­es­sa­ni pu­hun nuo­ril­le pari ker­taa vii­kos­sa tun­ne­tai­dois­ta ja tuon nii­tä esiin myös muun ope­tuk­sen lo­mas­sa, Os­ka­ri jut­te­lee.