Pau­lii­na Vil­pak­ka

Rei­lu vuo­si sit­ten avat­tu K-Su­per­mar­ket Kar­ja­ran­ta on fi­na­lis­tien jou­kos­sa eh­dol­la Vuo­den lei­pä­kau­pak­si. Kaup­pi­as Jus­si Val­ka­ma ja lei­pä­o­sas­ton vas­taa­va Emi­lia Oja­la ker­to­vat, et­tä ylei­sen tuo­te­va­li­koi­man li­säk­si myyn­tiin on py­rit­ty saa­maan run­saas­ti lä­hi­lei­po­moi­den tuot­tei­ta. Lä­him­mät lei­vät tu­le­vat Län­si-Po­ris­ta ja Ula­soo­ris­ta.

Lei­pä­o­sas­ton suo­si­tuim­mat tuot­teet ei­vät ole yl­lä­tys: ne ovat ruis­pa­la­lei­vät. Eri­lai­sia ruis­lei­piä löy­tyy­kin hyl­lys­tä lä­hes nel­jää­kym­men­tä eri­lais­ta laa­tua. Eni­ten os­te­taan ruis­pa­la­lei­pää, kun taas pe­rin­tei­sem­pää rei­kä­lei­pää me­nee ny­ky­ään vä­hem­män. Juus­to­säm­py­lät ja ka­kot kuu­lu­vat myös K-Su­per­mar­ket Kar­ja­ran­nan lei­pä­o­sas­ton suo­si­tuim­pien lis­tal­le.

K-Su­per­mar­ket kar­ja­ran­nan pais­to­pis­te on kas­va­nut mer­kit­tä­väs­ti vuo­den ai­ka­na. Oja­la ar­ve­lee, et­tä ot­ti ai­kan­sa en­nen kuin asi­ak­kaat huo­ma­si­vat, et­tä kau­pas­sa myös pais­te­taan lei­pää. Raa­ka­pa­kas­te­tuot­teis­ta suu­ri osa tu­lee ul­ko­mail­ta, esi­mer­kik­si Puo­las­ta ja Vi­ros­ta. Oja­la ar­ve­lee, et­tä ul­ko­mais­ten raa­ka­pa­kas­tei­den lis­ta on jopa noin puo­let pi­dem­pi kuin ko­ti­mais­ten, eri­tyi­ses­ti suo­lais­ten tuot­tei­den koh­dal­la. Sen si­jaan ma­kei­ta pais­to- ja ir­to­tuot­tei­ta on pa­rem­min saa­ta­vil­la myös ko­ti­mai­sil­ta lei­po­moil­ta.

– Se oli­si­kin hie­noa, kun kaik­ki oli­si ko­ti­mais­ta. Kui­ten­kin Suo­mes­ta löy­tyy sii­hen osaa­mi­nen ja raa­ka-ai­neet. Mut­ta se on se hin­ta var­maan, Oja­la poh­tii.

Lei­pä­tie­do­tuk­sen toi­min­nan­joh­ta­ja Kai­sa Men­so­nen ker­too, et­tä kaup­po­jen pais­to­pis­teet ovat kas­vat­ta­neet suo­si­o­taan sel­väs­ti vii­mei­sen kym­me­nen vuo­den ai­ka­na, ja jon­kin ver­ran val­lan­neet alaa pus­si­lei­vän myyn­nil­tä. Tuok­su­va, läm­min lei­pä miel­le­tään tuo­ree­na.

– On­han se ta­val­laan Eu­roo­pan tuu­lah­duk­sia meil­le, jos nyt ajat­te­lee vaik­ka Rans­kaa, jos­sa joka aa­mu ha­e­taan tuo­re lei­pä bou­lan­ge­ries­ta, Men­so­nen sa­noo.

Makeita paisto- ja irtotuotteita on hyvin saatavilla myös kotimaisilta leipomoilta. Kuvassa kauppias Jussi Valkama. Kuva: Pauliina Vilpakka

Makeita paisto- ja irtotuotteita on hyvin saatavilla myös kotimaisilta leipomoilta. Kuvassa kauppias Jussi Valkama. Kuva: Pauliina Vilpakka

Ku­lut­ta­ja­tut­ki­mus­ten mu­kaan maku on tär­kein kri­tee­ri, jol­la suo­ma­lai­set lei­pän­sä os­ta­vat. Suo­ma­lai­set ar­vos­ta­vat myös tuo­reut­ta ja ko­ti­mai­suut­ta. Men­so­sen mu­kaan pais­to­pis­teel­lä ku­lut­ta­ja kui­ten­kin hel­pos­ti unoh­taa, et­tä osa tuot­teis­ta on ul­ko­mai­sia. Hän jat­kaa, et­tä vii­me vuo­si­na kau­pat ovat kui­ten­kin pet­ran­neet, ja tuo­neet va­li­koi­miin­sa yhä enem­män myös ko­ti­mai­sia pais­to­pis­te­tuot­tei­ta.

Hyvä ky­sy­mys on se­kin, mil­loin pais­to­pis­teil­le saa­daan vaa­le­an lei­vän li­säk­si enem­män ter­veel­li­sem­piä vaih­to­eh­to­ja.

– Kyl­lä­hän siel­tä jo jon­kin ver­ran löy­tyy ruis­lei­piä ja täys­jy­vää. Mut­ta oli­si­han se hyvä, et­tä pais­to­pis­te­va­li­koi­maan tu­li­si suo­si­tus­ten mu­kai­ses­ti vie­lä enem­män nii­tä ter­veel­li­sem­piä vaih­to­eh­to­ja, Men­so­nen poh­tii.

Hil­jat­tain jul­kais­tut, uu­det ra­vit­se­mus­suo­si­tuk­set oh­jeis­ta­vat nyt en­tis­tä tar­kem­min, et­tä täys­jy­vän suo­si­tel­ta­va saan­ti on vä­hin­tään 90 gram­maa päi­väs­sä. Ruis­lei­pä kuu­luu suo­ma­lais­ten tär­keim­piin täys­jy­vän läh­tei­siin. Men­so­nen poh­tii, et­tä suo­si­tus­ten täyt­tä­mi­sek­si täys­jy­vä­vil­ja­tuot­tei­ta oli­si syy­tä syö­dä päi­vän ai­ka­na use­am­mal­la ate­ri­al­la, kuin vain aa­mu- ja il­ta­pa­lal­la.

Kau­pois­sa on al­ka­mas­sa vuo­den kii­rei­sin ai­ka. Jou­luk­si K-Su­per­mar­ket Kar­ja­ran­nan lei­pä­o­sas­tol­le ti­la­taan ai­na­kin kak­sin­ker­tai­nen mää­rä lei­pää ar­keen ver­rat­tu­na. Eri­lai­sia jou­lu­limp­pu­ja tu­lee myyn­tiin tu­si­nan ver­ran. Osas­ton vas­taa­va Emi­lia Oja­la to­te­aa, et­tä jou­lu­me­ne­kin en­na­koin­ti on to­del­la vai­ke­aa.

– Meil­lä on vas­ta yk­si jou­lu ta­ka­na, ja sil­loin ol­tiin vie­lä niin uu­si kaup­pa. Pal­joa ei sai­si jää­dä, mut­ta ei sai­si lop­pua kes­ken­kään… Kat­so­taan mi­ten käy, Oja­la nau­raa.

Oman haas­teen­sa jou­lu­myyn­nin en­na­koin­tiin luo myös se to­si­a­sia, et­tä jou­lu­tuot­tei­den, limp­pu­jen ja jou­lu­tort­tu­jen ky­syn­tä lop­puu no­pe­as­ti, mel­kein­pä kuin sei­nään ta­pa­nin­päi­vä­nä. Sama kos­kee muu­ta­kin jou­lu­ruo­kaa, ku­ten kink­ku­ja ja laa­ti­koi­ta.

– Se on kui­ten­kin tosi hie­noa, et­tä jos huo­maan juu­ri en­nen juh­la­py­hää, et­tä on ti­lat­tu lii­an vä­hän, yleen­sä pai­kal­li­seen lei­po­moon soit­ta­mal­la voi saa­da vie­lä li­sää seu­raa­vak­si päi­väk­si. Ja pais­to­pis­teel­tä­kin voi­daan pais­taa vie­lä jo­tain esil­le, jos muu­ten lei­pä al­kaa ol­la vä­his­sä. Se on oman pais­to­pis­teen etu, Oja­la huo­maut­taa.