Paistopistetuotteet kasvattavat suosiotaan, mutta ruisleipä pitää pintansa terveellisyydellä ja kotimaisuudella – Tämän tietää myös porilainen Vuoden Leipäkauppa -finalisti
Kauppojen paistopisteet ovat kasvattaneet suosiotaan selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta iso osa raakapakastetuotteista on edelleen ulkomaisia. Parhaiten kotimaisia ja kokojyväisiä vaihtoehtoja löytyy pussileipähyllystä.
Pauliina Vilpakka
Reilu vuosi sitten avattu K-Supermarket Karjaranta on finalistien joukossa ehdolla Vuoden leipäkaupaksi. Kauppias Jussi Valkama ja leipäosaston vastaava Emilia Ojala kertovat, että yleisen tuotevalikoiman lisäksi myyntiin on pyritty saamaan runsaasti lähileipomoiden tuotteita. Lähimmät leivät tulevat Länsi-Porista ja Ulasoorista.
Leipäosaston suosituimmat tuotteet eivät ole yllätys: ne ovat ruispalaleivät. Erilaisia ruisleipiä löytyykin hyllystä lähes neljääkymmentä erilaista laatua. Eniten ostetaan ruispalaleipää, kun taas perinteisempää reikäleipää menee nykyään vähemmän. Juustosämpylät ja kakot kuuluvat myös K-Supermarket Karjarannan leipäosaston suosituimpien listalle.
K-Supermarket karjarannan paistopiste on kasvanut merkittävästi vuoden aikana. Ojala arvelee, että otti aikansa ennen kuin asiakkaat huomasivat, että kaupassa myös paistetaan leipää. Raakapakastetuotteista suuri osa tulee ulkomailta, esimerkiksi Puolasta ja Virosta. Ojala arvelee, että ulkomaisten raakapakasteiden lista on jopa noin puolet pidempi kuin kotimaisten, erityisesti suolaisten tuotteiden kohdalla. Sen sijaan makeita paisto- ja irtotuotteita on paremmin saatavilla myös kotimaisilta leipomoilta.
– Se olisikin hienoa, kun kaikki olisi kotimaista. Kuitenkin Suomesta löytyy siihen osaaminen ja raaka-aineet. Mutta se on se hinta varmaan, Ojala pohtii.
Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen kertoo, että kauppojen paistopisteet ovat kasvattaneet suosiotaan selvästi viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja jonkin verran vallanneet alaa pussileivän myynniltä. Tuoksuva, lämmin leipä mielletään tuoreena.
– Onhan se tavallaan Euroopan tuulahduksia meille, jos nyt ajattelee vaikka Ranskaa, jossa joka aamu haetaan tuore leipä boulangeriesta, Mensonen sanoo.
Makeita paisto- ja irtotuotteita on hyvin saatavilla myös kotimaisilta leipomoilta. Kuvassa kauppias Jussi Valkama. Kuva: Pauliina Vilpakka
Kuluttajatutkimusten mukaan maku on tärkein kriteeri, jolla suomalaiset leipänsä ostavat. Suomalaiset arvostavat myös tuoreutta ja kotimaisuutta. Mensosen mukaan paistopisteellä kuluttaja kuitenkin helposti unohtaa, että osa tuotteista on ulkomaisia. Hän jatkaa, että viime vuosina kaupat ovat kuitenkin petranneet, ja tuoneet valikoimiinsa yhä enemmän myös kotimaisia paistopistetuotteita.
Hyvä kysymys on sekin, milloin paistopisteille saadaan vaalean leivän lisäksi enemmän terveellisempiä vaihtoehtoja.
– Kyllähän sieltä jo jonkin verran löytyy ruisleipiä ja täysjyvää. Mutta olisihan se hyvä, että paistopistevalikoimaan tulisi suositusten mukaisesti vielä enemmän niitä terveellisempiä vaihtoehtoja, Mensonen pohtii.
Hiljattain julkaistut, uudet ravitsemussuositukset ohjeistavat nyt entistä tarkemmin, että täysjyvän suositeltava saanti on vähintään 90 grammaa päivässä. Ruisleipä kuuluu suomalaisten tärkeimpiin täysjyvän lähteisiin. Mensonen pohtii, että suositusten täyttämiseksi täysjyväviljatuotteita olisi syytä syödä päivän aikana useammalla aterialla, kuin vain aamu- ja iltapalalla.
Kaupoissa on alkamassa vuoden kiireisin aika. Jouluksi K-Supermarket Karjarannan leipäosastolle tilataan ainakin kaksinkertainen määrä leipää arkeen verrattuna. Erilaisia joululimppuja tulee myyntiin tusinan verran. Osaston vastaava Emilia Ojala toteaa, että joulumenekin ennakointi on todella vaikeaa.
– Meillä on vasta yksi joulu takana, ja silloin oltiin vielä niin uusi kauppa. Paljoa ei saisi jäädä, mutta ei saisi loppua keskenkään… Katsotaan miten käy, Ojala nauraa.
Oman haasteensa joulumyynnin ennakointiin luo myös se tosiasia, että joulutuotteiden, limppujen ja joulutorttujen kysyntä loppuu nopeasti, melkeinpä kuin seinään tapaninpäivänä. Sama koskee muutakin jouluruokaa, kuten kinkkuja ja laatikoita.
– Se on kuitenkin tosi hienoa, että jos huomaan juuri ennen juhlapyhää, että on tilattu liian vähän, yleensä paikalliseen leipomoon soittamalla voi saada vielä lisää seuraavaksi päiväksi. Ja paistopisteeltäkin voidaan paistaa vielä jotain esille, jos muuten leipä alkaa olla vähissä. Se on oman paistopisteen etu, Ojala huomauttaa.