Valon Pori -tapahtuman valotaiteen suunnittelija Pekka Huttunen nauttii saadessaan laittaa koko luovuutensa peliin
Pekka Huttunen pyrkii luomaan Valon Pori -tapahtumaan joka vuosi jotain uutta ja sellaista, mitä kukaan ei ole vielä aikaisemmin nähnyt.
Pauliina Vilpakka
31. joulukuuta – 6. tammikuuta Porissa vietetään viidettä kertaa Valon Pori -tapahtumaa, jonka järjestävät Porikorttelit ja Äänirasia Tapahtumantekijä Oy. Raatihuoneenpuiston ja Raatihuoneen lisäksi valaistaan kauppatori, Eetunaukio ja Keski-Porin kirkko. Kauppatorille saadaan tänä vuonna lapsia ilahduttamaan karuselli ja valoilla loihditaan vielä lisää hauskuutta pikkuväelle.
Joku joskus ihmetteli, miksi Raatihuoneen puistossa käveli mies kädet taskussa kolme varttia. Se oli valoteknikko Huttunen, joka yritti nähdä puiston valaistusta sielunsa silmin. Usein hän aloittaa valaistuksen suunnittelun käytännön kautta miettien, mikä ylipäätään on mahdollista toteuttaa. Tiettyjen rakennusten, kuten kirkon suhteen pitää myös ajatella arkkitehtuurisia arvoja päätelläkseen millainen valaistus kohteeseen sopii. Ideoita Huttunen kehittelee ympäri vuoden, ja omassa autotallissa tulee kokeiltua monenlaisia patenttiratkaisuja.
Kun Huttuselle kerrottiin, että tänä vuonna Valon Pori -tapahtuma alkaisi vasta uudenvuoden aattona, hän ilmoitti päättäväisesti valaisevansa Raatihuoneenpuiston silti jo Tuomaan markkinoista lähtien. Se on hänen joululahjansa porilaisille.
– Viime vuosien Valon Pori -tapahtumissa on jäänyt korviin ihmisten palaute, että ”onpas täällä kiva käydä kävelemässä”. Raatihuoneenpuisto on muutoin aika pimeä puisto. Halusin, että varsinkin joulun pyhinä se on kivan näköinen, ja että keskustassa on joku paikka, jonne lähteä jaloittelemaan. Mielelläni sen teen, jos siitä on iloa ihmisille.
Huttunen nauttii vaihtelevista projekteista, joiden parissa valoteknikko pääsee laittamaan luovuutensa peliin.
Huttusen tie tapahtumatekniikan pariin alkoi nuoruuden bändiharrastuksesta. Nuorta rumpalia alkoivat ensin kiinnostaa kaiuttimet ja sitten valot. Ensimmäiset valokeikat hän teki 2000-luvun alkuvuosina kavereiden bändeille. Kalusto oli omalla rahalla ostettua tai kavereilta lainattua: ruosteisia savukoneita ja halogeenilamppuja.
– Kun leditekniikka tuli, se oli suurta ja mullistavaa. Kun yhdestä lampusta sai kaikki värit, oltiin ihan että nyt on hienot vehkeet! Se oli ihan Ameriikkaa.
Lisää oppia tapahtumatekniikan parissa tarjosivat vuodet Rakastajat Teatterissa ja sen jälkeen Porin Teatterissa. Myöhemmin Huttusta kysyttiin töihin Äänirasialle. Syyskuusta lähtien hän on työskennellyt yrityksen toimitusjohtajana. Huttunen nauttii vaihtelevista projekteista, joiden parissa valoteknikko pääsee laittamaan luovuutensa peliin. Esimerkiksi viime kesänä Äänirasia sai vastuulleen Pori Jazzien koko aluevalaistuksen. Projekti tarkoitti kokoluokassaan sitä, että valoköyttä pienine hehkulamppuineen tuli jazzpuistoon jopa neljän kilometrin verran.
– Aluevalaistus on lähellä omaa sydäntä, koska siihen sisältyy paljon ongelmanratkaisua. Tyhjä asfalttikenttä ei ole kauhean nätin näköinen, mutta kun sinne pistetään trussitolppia pystyyn, tehdään keinotekoisia katuvaloja ja koristellaan paikkoja, miljööstä tulee hieno.
Nykyään tietokoneaikana paljon saadaan aikaiseksi myös automaation avulla, niin sanotusti napista painamalla. Huttusen mukaan se on helpottanut suurten toteutuksien tekemistä, mutta ei poista suunnittelun ja vision merkitystä.
– Valotaide on erinomainen ilmaisun keino, kunhan se tehdään suunnitelmallisesti ja jonkinlaisella näkemyksellä, eikä vain roiskita joitain lamppuja minne sattuu.
Hän jatkaa, että ammattimaisessa tekemisessä on kysymys nyanssieroista.
– On kyse kokonaisuuden hahmottamisesta niin, että valaistus palvelee parhaalla mahdollisella tavalla kaikkea johon se vaikuttaa. Jos esimerkiksi tapahtumassa on ruokaa tarjolla, mutta valaistus on sinertävä, liha näyttää raa’alta. Tai jos häämuotinäytöksessä valo on kellertävä, valkoisiin pukuihin tulee eltaantunut sävy. Ammattilainen kiinnittää huomiota myös pieniin yksityiskohtiin ja huomioi ympäristössään olevat asiat.