Maa­rit Kaut­to

Sa­ta­kun­nan am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun (Samk) ge­ro­no­mi­kou­lu­tus juh­li vii­me vuo­den lo­pul­la 15-vuo­tis­ta tai­val­taan. Ge­ro­no­mit ovat van­hus­työn eri­tyi­so­saa­jia, jot­ka edis­tä­vät ikäih­mis­ten toi­min­ta­ky­kyä, hy­vin­voin­tia ja osal­li­suut­ta.

Hy­vin­voin­ti ja ter­veys -osaa­mi­sa­lu­een leh­to­ri Kir­si Sii­ra to­te­aa, et­tä ge­ro­no­mit ovat avai­na­se­mas­sa, kun ke­hi­te­tään rat­kai­su­ja, jot­ka pa­ran­ta­vat ikään­ty­nei­den hy­vin­voin­tia ja hel­pot­ta­vat pal­ve­lui­den saa­vu­tet­ta­vuut­ta. Alan asi­an­tun­ti­joi­den tar­ve kas­vaa, ja ge­ro­no­mit ovat­kin työl­lis­ty­neet hy­vin mo­ni­puo­li­siin teh­tä­viin. Sa­mal­la ge­ro­no­mi (AMK) -tut­kin­to­ni­mi­ke on saa­vut­ta­nut yhä laa­jem­paa tun­net­ta­vuut­ta Suo­mes­sa.

– Ge­ro­no­mien työs­sä yh­dis­ty­vät ih­mis­lä­hei­syys, asi­an­tun­ti­juus ja ke­hit­tä­mi­nen. He suun­nit­te­le­vat ja to­teut­ta­vat pal­ve­lu­ja, jot­ka tu­ke­vat ikään­ty­vien ih­mis­ten it­se­näis­tä elä­mää ja elä­män­laa­tua. Li­säk­si ge­ro­no­mit ovat mu­ka­na ke­hit­tä­mäs­sä ikäys­tä­väl­li­siä di­gi­pal­ve­lui­ta sekä ko­tiin vie­tä­viä pal­ve­lu­ja, jot­ka vas­taa­vat tu­le­vai­suu­den yh­teis­kun­nal­li­siin haas­tei­siin. Ge­ro­no­mien osaa­mis­ta hyö­dyn­ne­tään myös joh­ta­mis- ja koor­di­noin­ti­teh­tä­vis­sä niin yk­si­tyi­sel­lä sek­to­ril­la, hy­vin­voin­ti­a­lu­eil­la kuin jär­jes­töis­sä.

Tänä päi­vä­nä ge­ro­no­mi­kou­lu­tus­ta jär­jes­te­tään kuu­des­sa am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lus­sa eri puo­lil­la maa­ta. Sam­kis­sa ge­ro­no­mi­tut­kin­non voi suo­rit­taa jous­ta­vas­ti mo­ni­muo­to-opin­toi­na työn ohes­sa, mikä mah­dol­lis­taa opis­ke­lun yh­dis­tä­mi­sen muun elä­män tar­pei­siin.

Yk­si Sam­kin kou­lut­ta­mis­ta ge­ro­no­meis­ta on sas­ta­ma­la­lai­nen Juu­so Jo­ki­nen. Juu­son tie ikäih­mis­ten pa­riin on mie­len­kiin­toi­nen, sil­lä alun­pe­rin hän työs­ken­te­li tur­val­li­suu­sa­lal­la, muun mu­as­sa sai­raa­la­var­ti­ja­na.

– Sai­raa­la­var­ti­jan ai­koi­na­ni mi­nul­le sa­not­tiin usein, et­tä so­pi­sin hy­vin hoi­to­a­lal­le. Niin­pä läh­din op­pi­so­pi­mus­kou­lu­tuk­sel­la opis­ke­le­maan lä­hi­hoi­ta­jak­si. Har­joit­te­lu­jak­so­jen ai­ka­na mi­nul­le sel­vi­si, et­tä työs­ken­te­ly ikäih­mis­ten pa­ris­sa on sitä, mitä ha­lu­an teh­dä. Suo­ri­tin lä­hi­hoi­ta­ja­tut­kin­non 2016 ja sen jäl­keen elä­mä on­kin ol­lut yh­tä opis­ke­lua työn ohel­la.

– Ha­lu­sin sy­ven­tää osaa­mis­ta­ni ja suo­ri­tin van­hus­työn eri­koi­sam­mat­ti­tut­kin­non. Vuon­na 2019 aloi­tin Sam­kis­sa mo­ni­muo­to-opis­ke­lu­na suo­rit­ta­maan ge­ro­no­mi­tut­kin­toa. Val­mis­tuin vuon­na 2023.

Juu­so työs­ken­te­li ai­kai­sem­min hy­vin­voin­ti­a­luu­een pal­ve­luk­ses­sa, mut­ta vaih­toi vii­me ke­sä­nä yk­si­tyi­sel­le puo­lel­le ja toi­mii nyt Es­pe­rin asu­mis­pal­ve­lu­yk­si­kön pääl­lik­kö­nä.

– Ikään­ty­mi­seen liit­ty­viä tut­ki­muk­sia on teh­ty pal­jon, mut­ta run­saas­ti on vie­lä sel­lais­ta, mitä ku­kaan ei tie­dä. It­se koen saa­nee­ni ge­ro­no­mi­kou­lu­tuk­ses­ta älyt­tö­män hy­viä val­miuk­sia omaan työ­hö­ni ja asu­mis­pal­ve­lu­yk­si­kön ke­hit­tä­mi­seen. On hyvä, et­tä työ­e­lä­män uu­dis­ta­mi­ses­sa näh­dään en­tis­tä enem­män myös ge­ro­no­me­ja, jot­ka tuo­vat uu­den­lais­ta ajat­te­lua mo­ni­am­ma­til­li­seen työs­ken­te­lyyn ja tä­ten myös joh­ta­mi­sen käy­tän­töi­hin.

– Eri­tyi­ses­ti meil­lä Suo­mes­sa on ke­hi­tet­tä­vää en­nal­ta­eh­käi­se­vien pal­ve­lu­jen osal­ta. Hy­vin­voin­ti­a­lu­eet ovat aja­neet alas en­nal­ta­eh­käi­se­viä pal­ve­lu­ja, ku­ten päi­vä­kes­kuk­sia. On höl­möä sääs­tää sa­ta­nen, kun sii­tä pian ai­heu­tuu yh­teis­kun­nal­le ton­nin las­ku.

Juu­so pe­rään­kuu­lut­taa myös ikäih­mis­ten yk­si­löl­li­sem­pää koh­te­lua.

– Aja­tel­laan, et­tä ikäih­mis­ten on pääs­tä­vä ul­koi­le­maan ja heil­le on jär­jes­tet­tä­vä vi­ri­ke­toi­min­taa. Tämä on toki tär­ke­ää, mut­ta yk­si­löl­li­syyt­tä tu­li­si vaa­lia, jot­ta jo­kai­nen sai­si elää juu­ri sitä oman nä­köis­tä elä­mää.

– Van­hus­työ­hön tar­vi­taan mo­ti­voi­tu­nei­ta, in­nos­tu­nei­ta tyyp­pe­jä, jot­ka us­kal­ta­vat teh­dä muu­tok­sia van­hoi­hin ra­ken­tei­siin ja vie­dä uut­ta tie­toa eteen­päin käy­tän­nön työ­hön ja ar­jen ta­sol­le, Juu­so to­te­aa.