Valtatie 2:n Porin kohdan jatkosuunnittelu etenee nelikaistaisen vaihtoehdon pohjalta
Valtatie 2:n Porin keskustan kohdan parantamisen vaihtoehtoja on tarkasteltu YVA-menettelyssä, jonka aktiivivaihe päättyi yhteysviranomaiselta saatuun perusteltuun päätelmään keväällä 2025. Hankkeesta vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue on valinnut jatkosuunnitteluun YVA-menettelyn vaihtoehdon VE 1, jossa valtatie muutetaan nelikaistaiseksi Tiilimäen ja Korven eritasoliittymien välillä. Suppeampi, kaksikaistainen vaihtoehto VE 0+ ei päässyt jatkoon.
Perustelujen mukaan valittu vaihtoehto VE 1 vastaa hankkeelle asetettuihin liikenteellisiin tavoitteisiin. Ympäristövaikutusten arvioinnin perusteella nelikaistaistaminen tuo enemmän myönteisiä vaikutuksia kuin kaksikaistainen vaihtoehto olisi tuonut. Nelikaistaistamisella saavutetaan parannusta erityisesti ihmisten elinympäristöön, meluongelmiin ja liikkumiseen. Haitalliset vaikutukset jäävät pieniksi tiehankkeen kokoon nähden.
Valtatie 2:n Porin keskustan kohta on olennainen osa laajempaa päätieverkkoa ja Porin kaupunkiseudun liikennejärjestelmää. Hanke parantaa valtatien liikenteellistä palvelutasoa, mikä heijastuu monin tavoin kehitykseen Satakunnassa sekä Porin kantakaupungissa. Nelikaistaistaminen tukee valtakunnallisen päätieverkon kehittämistä ja kaavojen toteuttamista. Se on myös taloudellisesti kannattava.
Jatkoon valitun vaihtoehdon VE 1 toimenpiteet kartalla. Kartta: Varsinais-Suomen Ely-keskus
Tiehankkeeseen kuuluu erilaisten tarpeiden sekä arvojen yhteensovittaminen, ja suunnitelmaratkaisu on aina kompromissi.
– Vaihtoehtotarkastelut ovat vaatineet monivaiheista asian käsittelyä ja näkökohtien punnintaa. YVA-menettelyn kautta saatiin huolellisesti ja poikkeuksellisen tarkasti tutkittu liikenneratkaisu. Hankkeen toteutusta voidaan edistää vankalta pohjalta, sanoo projektipäällikkö Timo Bäcklund, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne- ja infrastruktuurivastuualueelta.
Vaihtoehdosta VE 1 viimeistellään lainmukainen tiesuunnitelma, joka on tavoitteena saada valmiiksi vuoden 2025 aikana. Valmis suunnitelma asetetaan nähtäville ja siitä pyydetään sidosryhmien lausunnot. Valmis tiesuunnitelma edistää valmiutta hankkeen toteuttamiseen ja vähentää epävarmuutta, sillä ratkaisun pohjalta voidaan kehittää liikennejärjestelmää ja alueidenkäyttöä tavoitteellisesti.
Valtatien muuttaminen nelikaistaiseksi Porin keskustan kohdalla ja eritasoliittymien parantaminen poistavat ongelmat liikenteellisessä pullonkaulakohdassa ja parantavat liikenneturvallisuutta. Varsinainen rakennusvaihe ajoittuu näillä näkymin aikaisintaan vuosille 2027–2031.