Rauman sataman laajennusalueelle miljardiluokan e-NG-hanke
Tree Energy Solutions (TES) ja CPC Finland Oy ovat perustaneet yhteisyrityksen, Luoto Energia Oy:n, joka kehittää laajamittaista hanketta Rauman sataman laajennusalueelle Iso-Järviluodossa. Hankkeen tavoitteena on tuottaa synteettistä maakaasua (e-NG), joka on uusiutuvasta vedystä ja hiilidioksidista valmistettua vihreää synteettistä kaasua.
Vihreän vedyn ja e-NG:n tuotantolaitokselle varattu tontti on kooltaan 20 hehtaaria. Hankkeen elektrolyyserikapasiteetti on noin 500 MW:a, ja sen odotetaan tuottavan noin 60 000 tonnia vihreää vetyä vuosittain, mikä voidaan muuntaa yli 125 000 tonniksi e-NG:tä. CPC Finland Oy:n toimitusjohtajan Erik Trastin mukaan kysen on arviolta hieman yli miljardin euron hankkeesta.
– Olemme innoissamme saadessamme TES:n kehityskumppaniksi Luoto Energia -hankkeeseen Raumalla. Tämä on monella tapaa optimaalinen kumppanuus, jossa osaamisemme täydentävät toisiaan: TES tuo mukanaan vahvan teknisen ja insinööriosaamisen, kun taas CPC:llä on vankka kokemus ja osaaminen monimutkaisten infrastruktuurihankkeiden luvituksessa ja rakenteistamisessa Suomessa.
Trastin mukaan Rauman Iso Järviluoto valikoitui tuotantolaitoksen sijoituspaikaksi valmiina olevan vahvan sähköverkkonsa ja sataman läheisyyden ansiosta. Alueella on jo lainvoimainen T/kem-kaava, mikä mahdollistaa lyhyemmän reitin rakennusvalmiuteen.
– Alueella sijaitsee myös metsäteollisuutta, josta mahdollisesti voisimme saada hiilidioksidia, jota tuotantoprosessissa tarvitaan, Trast totesi.
Rauman sataman toimitusjohtaja Janne Virta kertoi, että Järviluodon satamalaajennuksen suunnittelu- ja lupaprosessit ovat vaatineet paljon määrätietoista työtä ja kärsivällisyyttä.
– Siksi on erityisen ilahduttavaa toivottaa Luoto Energia tervetulleeksi Järviluodon alueelle. Hankkeen eteneminen yhteistyössä CPC Finland Oy:n ja TES:n kanssa on ollut esimerkillistä. Tästä on hyvä jatkaa hankkeen kehittämistä seuraaviin vaiheisiin. Vihreän siirtymän hankkeet ovat merkittävä mahdollisuus Rauman talousalueelle – ne luovat uusia työpaikkoja ja vähentävät fossiilisten polttoaineiden käyttöä, Virta summasi.
CPC Finland on jo ottanut ensimmäiset keskeiset askeleet lupaprosessissa. Yhteisyritys jatkaa teknistä suunnittelua ja lupaprosesseja, ja tavoitteena on siirtyä pre-FEED-vaiheeseen vuonna 2026 ja saavuttaa lopullinen investointipäätös (FID) vuoteen 2028 mennessä.
Rakennusvaiheen huippukohtana hanke voi työllistää yli 1 000 henkilöä, mikä tuo merkittävän taloudellisen piristysruiskeen alueelle. Toimintavaiheessa laitos työllistää noin 40:llä pysyvällä työpaikalla keskittyen laitoksen operointiin ja kunnossapitoon.
Raumalla tuotetun vihreän vedyn kuljettamisessa voidaan hyödyntää Gasgrid Finlandin kehittämää Nordic Hydrogen Route -infrastruktuuria, kun taas e-NG voidaan nesteyttää ja kuljettaa laivalla. Molemmat tuotteet voivat palvella sekä Euroopan markkinoita että kansainvälisiä markkinoita uusiutuvien kaasujen kasvavan kysynnän tyydyttämiseksi.
– Synteettinen maakaasu on toki kalliimpaa kuin fossiilinen, mutta se on hiilineutraalia. Politiikka on viemässä siihen suuntaan, että ainakin osa käytettävästä maakaasusta olisi synteettistä. Raumankin laitos tukee merenkulun ja teollisuuden sektoreiden hiilidioksidipäästöjen vähentämistä erityisesti niissä tapauksissa, joissa suora sähköistäminen ei ole mahdollista, Trast sanoi.
Yhdistämällä vihreää vetyä ja kierrätettyä hiilidioksidia Sabatier-prosessin avulla, tuotetaan e-NG:tä. Tämä kestävä synteettinen metaani on molekyylitasolla identtinen maakaasun kanssa ja voi täysin korvata fossiiliset molekyylit, nopeuttaen globaalisti päästöjen vähentämistä hyödyntämällä olemassa olevaa infrastruktuuria. e-NG täyttää EU:n uusiutuvan energian direktiivin mukaiset vaatimukset uusiutuvana ei-bioperäisenä polttoaineena (RNFBO).
Suomi on implementoinut EU:n RED III -direktiivin kansalliseen lainsäädäntöön ja asemoituu edelläkävijäksi uusiutuvien, ei-bioperäisten polttoaineiden (RFNBO) saralla, kuten e-NG. Sen ennakoiva lähestymistapa monikaasuiseen energiajärjestelmään luo suotuisan ympäristön suurille synteettisten polttoaineiden hankkeille ja vahvistaa maan roolia vihreän siirtymän vauhdittajana.