Porin Palojoenkulman remontti valmis – Jatkossa asiakas saa samasta paikasta aikuissosiaalityön, kotoutumisen, työllisyyden hoidon ja sosiaaliturvan palvelut
Maarit Kautto
Porin kaupungin, Satakunnan hyvinvointialueen ja Kelan yhteinen palvelupiste Yrjönkadun Palojoenkulmassa aloitti toimintansa 16. syyskuuta. Yhteisessä palvelupisteessä Porin kaupunki tarjoaa monialaisia työvoimapalveluita ja kotoutumispalveluita työnhakijoille. Satakunnan hyvinvointipalvelut puolestaan tuottaa aikuisten sosiaalipalveluita, kuten työllistymistä tukevia sosiaalipalveluita. Kela neuvoo etuuksiin sekä sosiaaliturvaan liittyvissä asioissa.
– Pitkään työttömänä olleet ja vaikeasti työllistyvät tarvitsevat yleensä myös Kelan ja aikuissosiaalityön palveluita. Pelkkä työnhaku ei ole heille oikea palvelu, vaan yhdessä eri toimijoiden kanssa laaditaan monialainen suunnitelma, johon voi liittyä esimerkiksi kuntouttavaa työtoimintaa, Porin kaupungin työllisyyspäällikkö Jenni Ketonen selvittää.
TE-palveluiden toinen toimipiste on Porin Leijonassa Yrjönkatu 6:ssa. Siellä tarjotaan elinkeino- ja työnvälityspalveluita.
– Jos asiakkaalle on epäselvää kummassa toimipisteessä hänen tulisi asioida, hän voi kysyä sitä omalta virkailijaltaan tai työllisyyspalveluiden infopuhelimesta, Jenni Ketonen neuvoo.
Asiakkaille muutos on huomattava, sillä jatkossa he saavat kokonaisvaltaisempaa palvelua eri organisaatioilta samasta palvelupisteestä.
– Yhteiset tilat ja palvelutavat sujuvoittavat yhteistyötä, ja asiakkaan tilanne voidaan huomioida monipuolisemmin. Asiakkaan arki helpottuu, kun eri alojen asiantuntijat huomioivat asiakkaan tilanteen kokonaisuutena. Tärkeintä on asiakas ja hänen asiointinsa sujuvuus ja laadukas palvelu, sanoo sosiaalityön vastuualuejohtaja Krista Virtanen Satakunnan hyvinvointialueelta.
Usean organisaation yhteinen toimitila säästää toimitilakustannuksia sekä mahdollistaa tilojen tehokkaan ja joustavan käytön. Mukana olevat organisaatiot ovat kehittäneet moniammatillista palvelua ja toimintatapoja yhdessä jo usean vuoden ajan.
Uudet tilat ovat nykyaikaiset ja valoisat. Yhteiseen työympäristöön muuttaa yhteensä noin 185 Porin kaupungin, Satakunnan hyvinvointialueen ja Kelan työntekijää. Taustatiloissa on 82 työpistettä sekä vetäytymis- ja neuvottelutiloja. Tilaratkaisussa on noudatettu valtion tilankäytön tehostamisen tavoitteita.
– Muutos on iso myös työntekijöille ja vaatii uuden opettelua. Enää ei ole omaa työhuonetta, vaan asiakkaita tavataan monitoimitilojen asiakashuoneissa. Toimintaperiaate on hyvin pitkälle sama kuin Porin Leijonassa.
Palojoenkulman yhteinen palvelupiste on avoinna ma–pe kello 9–16. Asiakkaita palvellaan infopisteellä ja palveluhuoneissa ajanvarauksella. Kela palvelee ilman ajanvarausta ma–ti ja to–pe kello 12–15.30.
Lisäksi tilassa on useita asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja digipalvelupisteitä. Sähköiseen asiointiin saa tarvittaessa apua Palojoenkulman palveluoppailta.