Tämä vuo­den hel­mi­kuus­sa Sa­ta­kun­ta jäi ju­na­mot­tiin, kun VR pri­o­ri­soi ka­lus­to­ri­kon seu­rauk­se­na reit­te­jä ja Po­rin yh­teys oli muus­ta maas­ta poi­ke­ten vii­kon täy­sin poik­ki. To­taa­li­mot­ti oli­si saat­ta­nut kes­tää jopa kuu­kau­den el­lei asi­aan oli­si puu­tut­tu suo­raan lii­ken­ne­mi­nis­te­rin kaut­ta. Ju­na­mot­ti oli muis­tu­tus sii­tä, et­tä Hel­sin­gis­tä kat­so­en Sa­ta­kun­ta jää Pir­kan­maan ja Var­si­nais-Suo­men var­joon.

Seu­raa­va Sa­ta­kun­taa kos­ke­va lii­ken­ne­po­liit­ti­nen uh­ka saat­taa ol­la Po­rin len­to­ken­tän tu­le­vai­suus. Len­to­kent­tiä pi­tää Suo­mes­sa yl­lä val­ti­on omis­ta­ma Fi­na­via Oyj. Yh­tiö on kuu­lu­nut val­ti­on omis­ta­ja­sal­kus­sa sel­lai­seen osi­oon, jois­sa val­ti­on omis­tus on ol­ta­va sata pro­sent­tia. Per­jan­tai­na edus­kun­nas­sa hy­väk­syt­tiin kui­ten­kin uu­si lin­jaus. Nyt val­ti­on omis­tus voi las­kea Fi­na­vi­as­sa 50,1 pro­sent­tiin.

Po­rin len­to­yh­tey­det on ol­leet vii­me vuo­det vai­ke­as­sa kier­tees­sä. Täl­lä het­kel­lä len­to­reit­tiä tu­kee niin val­tio kuin Po­rin kau­pun­ki­kin. Il­man reit­ti­len­to­ja Fi­na­via ei kent­tiä yl­lä­pi­dä. Po­rin ken­täl­lä on tär­keä kou­lu­tus­po­liit­ti­nen ulot­tu­vuus. Po­ris­sa toi­mii Suo­men Il­mai­luo­pis­to ja Win­no­va kou­lut­taa Po­ris­sa len­to­ko­ne­a­sen­ta­jia. Li­säk­si Po­rin kent­tä on mer­kit­tä­vä lii­ke-elä­män len­to­a­se­ma. Sa­ta­kun­nan Kaup­pa­ka­ma­ri teet­ti syk­syl­lä mui­den kaup­pa­ka­ma­rien kans­sa sel­vi­tyk­sen alu­e­len­to­kent­tien ta­lou­del­li­ses­ta mer­ki­tyk­ses­tä alu­eel­laan. Sa­ta­kun­ta on te­ol­li­nen vien­ti­maa­kun­ta ja se kävi il­mi sel­vi­tyk­ses­tä. Po­rin ken­tän suo­ra lii­ke­vaih­to­vai­ku­tus alu­een elin­kei­no­e­lä­mäl­le on yli 11 mil­joo­naa eu­roa vuo­des­sa.

Sa­ta­kun­nan edun­val­vo­jien on syy­tä val­mis­tau­tua mah­dol­li­suu­teen, et­tä jo­na­kin päi­vä­nä val­tio myy Fi­na­vi­an vä­hem­mis­tö­o­suu­den yk­si­tyi­sil­le si­joit­ta­jil­le. Jos ja kun näin ta­pah­tuu, al­kaa yh­tiö var­mas­ti kiin­nit­tää huo­mi­o­ta maa­kun­ta­kent­tä­ver­kos­toon­sa. Hel­sin­ki-Van­taa tuot­taa, osa maa­kun­ta­ken­tis­tä on tap­pi­ol­li­sia. Fi­na­vi­an toi­mi­tus­joh­ta­ja Kim­mo Mäki ker­toi omis­ta nä­ke­myk­sis­tään jo al­ku­vuon­na jul­ki­suu­des­sa. Hä­nen mu­kaan­sa val­tio voi­si har­ki­ta vä­hi­ten kan­nat­ta­vien maa­kun­ta­len­to­jen ra­hoi­tuk­sen lo­pet­ta­mis­ta ja ke­hit­tää mat­ka­ket­ju­ja. Po­ris­sa mat­ka­ket­ju voi­si tar­koit­taa sitä, et­tä Tam­pe­reen tai Tu­run ken­täl­tä jär­jes­tet­täi­siin bus­siyh­teys Po­riin. Tä­hän ti­lan­tee­seen ei ole va­raa ajau­tua. Po­rin ken­tän pro­fii­li ero­aa mo­nes­ta muus­ta. Se on kou­lu­tus­kent­tä ja lii­ke-elä­män len­to­a­se­ma. Sil­lä on sy­väl­li­set vai­ku­tuk­set Sa­ta­kun­nan elin­voi­maan.

Kim Huo­vin­lah­ti

Pää­toi­mit­ta­ja