Samu Vah­te­ris­to, UR

Odo­tet­tu jää­kie­kon ul­koil­ma­ot­te­lu­pa­ri lä­hes­tyy ja val­mis­te­lut pe­li­a­ree­nan ra­ken­ta­mi­sek­si kiih­ty­vät.

Tal­vik­las­si­kok­si ni­met­ty ta­pah­tu­ma ra­ken­ne­taan Po­riin Iso­mä­en te­ko­jääl­le, jon­ne nou­see noin 8 500 hen­ki­lön kat­so­mot ja laa­jat oheis­pal­ve­lu­a­lu­eet.

Luk­ko ja Äs­sät koh­taa­vat kah­te­na pe­räk­käi­se­nä päi­vä­nä 24. ja 25. tam­mi­kuu­ta.

Po­rin Äs­sien lii­ke­toi­min­ta­joh­ta­ja Nik­las Iko­nen ja Lu­kon ta­pah­tu­ma- ja ke­hi­tys­joh­ta­ja Sasu Ero­nen ovat syk­syn mit­taan juos­seet ta­pah­tu­maan ka­saan. Ai­kai­ses­sa vai­hees­sa suun­nit­te­lua teh­tiin pää­tös va­li­ta si­jain­nik­si Po­rin te­ko­jää. Va­lin­nan puo­les­ta pu­hui mon­ta te­ki­jää.

– Pe­ri­aa­te on, et­tä pi­täi­si ol­la joko jää val­mii­na tai kat­so­mo val­mii­na. Po­ris­sa on jal­ka­pal­los­ta­di­on, jota poh­dit­tiin pai­kak­si, mut­ta tämä te­ko­jää on sii­hen näh­den pal­jon pa­rem­pi, Ero­nen sa­noo.

– Po­rin sta­di­on on teh­ty ylei­sur­hei­lua ja jal­ka­pal­loa var­ten. Vä­li­mat­kat kat­so­mos­ta pie­nel­le kau­ka­lol­la oli­si­vat ol­leet tosi pit­kät ja pe­liä oli­si ol­lut han­ka­la seu­ra­ta. Nyt kun saam­me kat­so­mot hy­vin lä­hel­le kent­tää, on se tun­nel­mal­taan myös pe­laa­jil­le pal­jon hie­nom­pi, sa­noo Iko­nen.

Te­ko­jään pääl­le ra­ken­ta­mi­nen tuo omat haas­teen­sa var­sin­kin kor­kei­den va­lo­mas­to­jen ja näyt­tö­tau­lu­jen osal­ta. Kos­ka ank­ku­roin­tia ei ko­vin sy­väl­le jää­hän voi­da jääh­dy­tys­put­kia vaa­ran­ta­mat­ta teh­dä, on mah­dol­li­seen ko­vaan tu­leen va­rau­dut­ta­va muil­la ta­voin.

– Jään al­la ole­van put­kis­ton ta­kia olem­me käyt­tä­neet pal­jon asi­an­tun­ti­joi­ta ja teh­neet tes­te­jä ank­ku­roin­tien pi­tä­vyyk­sis­tä, Ero­nen ker­taa.

Kau­ka­lon kul­miin nou­see kor­ke­at va­lo­tor­nit ja nii­den al­le eril­li­set näyt­tö­tau­lut. Kat­so­mo­ja ei ole myös­kään voi­tu kat­taa, jo­ten ylei­sö on sa­man sään ar­moil­la kuin pe­laa­jat­kin.

– Sään suh­teen ol­laan py­rit­ty va­rau­tu­maan kaik­keen mah­dol­li­seen. Meil­lä on esi­mer­kik­si 16 hen­gen par­tio val­mii­na, jos pi­tää läh­teä ko­laa­maan kent­tää lu­men ta­kia kes­ken pe­lin.

Kat­so­mot ovat pää­a­si­as­sa sei­so­ma­kat­so­mo­ja ja ylei­söä ot­te­lui­hin mah­tuu noin 8 500. Kos­ka mää­rä on rei­lus­ti enem­män kuin Äs­sien tai Lu­kon jää­hal­leis­sa, on isom­paan vä­ki­mää­rään va­rau­dut­tu mo­nel­la ta­val­la.

– Ta­pah­tu­ma-ai­ka­na on noin 200 ih­mis­tä töis­sä, kun nor­maa­lis­ti ot­te­luis­sa on noin sata. Sa­moin pal­ve­lu­tis­kiä alu­eel­la on noin 150 met­riä, kun Ener­sen­se Aree­nal­la ot­te­luis­sa on 70 met­riä. Myös ves­so­jen mää­rä on kak­sin­ker­tai­nen, Iko­nen lu­et­te­lee.

Py­sä­köin­tiin ja alu­eel­le saa­pu­mi­seen on va­rat­tu rei­lus­ti ka­pa­si­teet­tia. Alu­een kaik­ki py­sä­köin­ti­pai­kat on va­rat­tu ta­pah­tu­man käyt­töön ja lin­ja-au­to­lii­ken­tee­seen on pa­nos­tet­tu.

– Py­sä­köin­ti­pai­kat on etu­kä­teen va­rat­ta­vis­sa, jot­ta osaam­me va­rau­tua tar­peen mu­kaan vara-alu­eil­la. Olem­me kau­pun­gil­ta va­ran­neet asun­to­mes­su­a­lu­een ja tar­vit­ta­es­sa Po­rin Ra­vi­ra­ta on käy­tet­tä­vis­sä, Iko­nen ker­too.

On­ni­bus­si ja Po­rin Lin­jat aja­vat yli­mää­räi­siä vuo­ro­ja ta­pah­tu­maan ja siel­tä pois.

Ta­pah­tu­ma käyn­nis­tyy pari tun­tia en­nen pe­liä vip-alu­eel­la Kar­hu­hal­lis­sa ja ylei­söl­le por­tit au­ke­a­vat noin tun­tia en­nen pe­lin al­kua.