Ih­mi­nen as­te­li en­sim­mäi­sen ker­ran kuun pin­nal­la hei­nä­kuus­sa 1969. Ava­ruus oli hyp­py­sis­säm­me. Sii­tä läh­tien on haa­veil­tu mie­hi­te­tys­tä mat­kas­ta Mar­siin, jon­ka pin­nal­la on ryö­mi­nyt luo­tai­mia 70-lu­vul­ta. Kan­sal­lis­ten ja kan­sain­vä­lis­ten ava­ruus­jär­jes­tö­jen li­säk­si han­ket­ta suun­nit­te­le­vat yk­si­tyi­set yri­tyk­set, ku­ten esi­mer­kik­si Elon Mus­kin pe­rus­ta­ma Space-X.

Juh­la­pu­heis­sa pu­hu­taan Mar­sin maan­kal­tais­ta­mi­ses­ta, siir­to­kun­tien pe­rus­ta­mi­ses­ta ja pu­nai­sen pla­nee­tan luon­non­va­ro­jen hyö­dyn­tä­mi­ses­tä. Kun ih­mi­nen on tu­hon­nut tä­män oman pal­lon­sa, voim­me kai sit­ten muut­taa tuol­le aa­vi­koi­tu­neel­le, ha­pet­to­mal­le ki­vi­ka­sal­le tai jo­tain.

Mars-len­to­jen to­teut­ta­mi­seen syy­de­tään rek­ka­las­teit­tain ra­haa sii­tä­kin huo­li­mat­ta, et­tä mie­hi­tet­ty­jen len­to­jen to­teut­ta­mi­ses­sa on suu­ria haas­tei­ta, sil­lä ne vaa­ti­si­vat ko­ko­naan uu­sien tek­nii­koi­den ke­hit­tä­mis­tä. Yh­den­suun­tai­nen mat­ka kes­täi­si ar­vi­ol­ta pari vuot­ta. Mi­ten aluk­sel­la kier­rä­te­tään hap­pea ja vet­tä, mi­ten vil­jel­lään kas­ve­ja ja mi­ten ih­mees­sä Mar­sis­ta pääs­tään pois? Mi­ten hoi­de­taan pai­not­to­muu­den ja taus­ta­sä­tei­lyn vai­ku­tuk­set ih­mis­ke­hol­le? En­tä psyyk­ki­set on­gel­mat, joi­ta pel­käs­tään kah­den vuo­den kap­se­liin sul­keu­tu­mi­nen teet­tää?

Tämä ko­lum­ni ei kui­ten­kaan kä­sit­te­le ava­ruus­len­to­ja, vaan pul­lon­pa­lau­tus­ko­nei­ta. On­ko ku­kaan ih­mi­nen täl­lä pla­nee­tal­la saa­nut ker­taa­kaan pa­lau­tet­tua pul­lot il­man, et­tei kone syl­ki­si nii­tä jat­ku­vas­ti ta­kai­sin, me­ni­si ju­miin tai hyl­käi­si puo­lia? Kaup­pa­reis­sun stres­saa­vin het­ki koit­taa­kin ai­na heti alus­sa, kun jo­no­te­taan sii­hen ai­no­aan toi­mi­vaan ko­nee­seen (muut kol­me odot­ta­vat huol­toa) ja sit­ten toi­vo­taan, et­tei se ju­miu­du kes­ken kai­ken. Seu­raa­vak­si jo­no­te­taan In­foon tai pu­hu­taan pu­he­li­mes­sa var­ti­jal­le, joka tu­lee kir­joit­ta­maan la­put pul­lois­ta, jot­ka pa­lau­tus­ko­ne päät­ti jät­tää hy­väk­sy­mät­tä.

Unoh­de­taan se mie­hi­tet­ty Mars-len­to, siir­to­kun­nat ja uu­det tek­nii­kat, joi­ta ava­ruus­mat­kai­lu vaa­tii. Sin­ne on ai­van tur­ha läh­teä en­nen kuin ih­mis­kun­ta on­nis­tuu ke­hit­tä­mään pul­lon­pa­lau­tus­ko­neen, joka oi­ke­as­ti toi­mii.

Art­tu Tuo­mi­nen

Po­ri­lai­nen kir­jai­li­ja ja ym­pä­ris­töin­si­nöö­ri, joka am­men­taa luo­mis­vim­man­sa po­ri­lai­ses­ta hul­luu­des­ta, ran­ni­kon luon­nos­ta ja Sel­kä­me­ren aal­lois­ta.