Pet­ra Sö­der

Ko­ke­mä­ke­läi­nen Sai­ja Ke­to­la, tai­tei­li­ja­ni­mel­tään Saic­cu, kä­sit­te­lee sar­ja­ku­va­tai­teen­sa kaut­ta vai­kei­ta asi­oi­ta, ku­ten nar­sis­mia ja tei­ni­a­jan han­ka­lia suh­tei­ta.

– On hie­noa, jos joku saa näis­tä sa­mais­tu­mis­pin­taa, Ke­to­la poh­tii oma­ko­ti­ta­lon­sa rap­pu­sil­la Ko­ke­mä­el­lä.

Ke­to­lan esi­kois­te­os ni­mel­tään Pari suh­det­ta il­mes­tyi rei­lu vuo­si sit­ten ja se ker­too tei­ni-iän en­sim­mäi­sis­tä pa­ri­suh­teis­ta vuo­si­tu­han­nen vaih­teen Sa­ta­kun­nas­sa.

– Kä­sit­te­len sar­ja­ku­vas­sa omas­sa elä­mäs­sä­ni ko­et­tu­ja asi­oi­ta, hän ker­too.

Ke­to­la voit­ti Tai­vaal­li­sin verk­ko­sar­ja­ku­va -pal­kin­non vuon­na 2022. Se toi­mi pon­nah­dus­lau­ta­na hä­nen tai­tei­li­jau­ral­leen ja hän sai kus­tan­nus­so­pi­muk­sen en­sim­mäi­sel­le te­ok­sel­leen.

– Sar­ja­ku­va oli alun pe­rin ver­kos­sa, mut­ta pal­kin­non myö­tä tein sen lo­pul­ta kan­sien vä­liin, hän ker­too yl­pe­ä­nä.

"On hienoa, jos joku saa näistä samaistumispintaa", pohtii sarjakuvataiteilija Saija Ketola omakotitalonsa rappusilla Kokemäellä. Sarjakuvat Ketola piirtää piirtoalustalle, josta työ tallentuu suoraan sähköiseen muotoon.

"On hienoa, jos joku saa näistä samaistumispintaa", pohtii sarjakuvataiteilija Saija Ketola omakotitalonsa rappusilla Kokemäellä. Sarjakuvat Ketola piirtää piirtoalustalle, josta työ tallentuu suoraan sähköiseen muotoon.

Ke­to­la on työs­tä­nyt vii­me vuo­den lo­pus­ta tois­ta sar­ja­ku­va­te­os­taan ni­mel­tä: Kuin­ka sä keh­taat?. Sar­ja­ku­vas­sa kä­si­tel­lään nar­sis­mia ys­tä­vyys­suh­tees­sa, ku­ten su­mut­ta­mis­ta, val­hei­den verk­koa ja ma­ni­pu­loin­tia. Teos poh­jau­tuu Ke­to­lan hen­ki­lö­koh­tai­siin ko­ke­muk­siin rei­lun kym­me­nen vuo­den ajal­ta.

– Sar­ja­ku­vaa teh­des­sä saan kä­si­tel­lä omia tun­tei­ta­ni. Se on sa­mal­la ras­kas­ta ja hel­pot­ta­vaa. Vä­lil­lä täy­tyy pi­tää tau­ko­ja, kun krop­pa ja mie­li al­kaa käy­dä yli­kier­rok­sil­la, Ke­to­la ker­too.

Ke­to­la tar­vit­see luo­vuu­del­le ti­laa ja an­taa sar­ja­ku­van ede­tä omal­la pai­nol­laan. Hän ar­vi­oi te­ok­sen val­mis­tu­van muu­ta­man vuo­den si­säl­lä.

– Olen teh­nyt jo kä­si­kir­joi­tuk­sen, di­a­lo­gi on puo­li­vä­lis­sä ja jo­ku­nen si­vu­kin on luon­nos­tel­tu. Työ on pie­nes­sä sol­mu­koh­das­sa, mut­ta us­kon sen taas het­ken ku­lut­tua au­ke­a­van, Ke­to­la hy­myi­lee.

Nar­sis­mia ei ole ai­em­min kä­si­tel­ty sar­ja­ku­vis­sa, jo­ten Ke­to­la toi­voo löy­tä­vän­sä kus­tan­ta­jan te­ok­sel­leen vii­meis­tään sar­ja­ku­van val­mis­tu­es­sa. Kiin­nos­tus­ta te­ok­sel­le on jo ol­lut.

– Toi­von, et­tä täs­tä te­ok­ses­ta oli­si apua myös muil­le vas­taa­van ko­ke­neil­le, hän poh­tii.

Sar­ja­ku­vil­laan Ke­to­la ha­lu­aa kan­nus­taa kaik­kia lu­ke­maan.

– Sar­ja­ku­viin on ma­ta­lam­pi kyn­nys tart­tua ja sen lu­kee no­pe­as­ti. Toi­von, et­tä myös nuo­ret in­nos­tui­si­vat lu­ke­maan, hän ker­too.

Ke­to­la on it­se jää­nyt työ­ky­vyt­tö­myy­se­läk­keel­le vii­ti­sen vuot­ta sit­ten. Sa­moi­hin ai­koi­hin hän pe­rus­ti ke­vy­ty­ri­tyk­sen omal­le tai­teel­leen.

– Teen si­vu­toi­mi­ses­ti tai­det­ta ja saan it­se mää­ri­tel­lä, kos­ka otan töi­tä vas­taan oman jak­sa­mi­sen mu­kaan. On tär­ke­ää, et­tä päi­vis­sä­ni on ru­tii­ne­ja ja py­syn sa­mal­la yh­teis­kun­nan rat­tais­sa mu­ka­na, hän hy­myi­lee.

Ke­to­la te­kee myös ti­lauk­ses­ta muo­to­ku­via, tai­teel­li­sia lo­go­ja sekä pien­sar­ja­ku­via. Eni­ten hän­tä työl­lis­tä­vät eri­lai­set muo­to­ku­vat lem­mi­keis­tä.

Ke­säl­lä Ke­to­la ai­koo osal­lis­tua Po­rin An­nik­sel­la jär­jes­tet­tä­viin sar­ja­ku­va­fes­ta­rei­hin Po­ri­co­niin sekä Hel­sin­gin sar­ja­ku­va­fes­ta­reil­le Zine Fes­tiin, jon­ne ko­koon­tu­vat sar­ja­ku­va-alan am­mat­ti­lai­set.

– On kiva vaih­taa kuu­lu­mi­sia mui­den tai­tei­li­joi­den kans­sa ja saa­da sa­mal­la omaa tai­det­taan esil­le, hän sa­noo.

Ke­to­lan esi­kois­te­ok­ses­ta on teh­ty myös näyt­te­ly, joka on kier­tä­nyt nyt vuo­den ver­ran kir­jas­tois­sa ym­pä­ri Sa­ta­kun­taa.

– Ke­sä­kuus­sa näyt­te­ly on Eu­ran kir­jas­tos­sa, jos­ta se siir­tyy elo­kuus­sa Ul­vi­lan kir­jas­toon. Sit­ten se on­kin kier­tä­nyt mel­kein kaik­ki sa­ta­kun­ta­lai­set kir­jas­tot, Ke­to­la ker­too tyy­ty­väi­se­nä.

Näyt­te­lys­sä esi­te­tään muun mu­as­sa ot­tei­ta Pari suh­det­ta -sar­ja­ku­vas­ta ja yh­den sar­ja­ku­va­si­vun ke­hi­tys vuo­sien var­rel­la. Näyt­te­lys­tä Ke­to­la on saa­nut hy­vää pa­lau­tet­ta.

– Pa­laut­tees­ta tu­lee ai­na hyvä fii­lis. Myös kri­tiik­ki on hy­väs­tä, sil­lä se on pa­ras­ta tie­toa ke­hit­ty­mi­seen, Ke­to­la poh­tii.