Ari An­te­roi­nen

Mitä teh­dä, jos ren­gas puh­ke­aa tai tyh­je­nee kes­ken reis­sun tien pääl­lä? Var­sin­kin, kun ny­ky­au­tois­sa ei va­ra­ren­gas­ta ole mu­ka­na.

Pu­he­li­meen kan­nat­taa tal­len­taa jo hy­vis­sä ajoin en­nen reis­sua vaik­ka­pa Au­to­lii­ton Tie­pal­ve­lun nu­me­ro 0200-8080.

– Va­paa­eh­toi­set tie­pal­ve­lu­mie­het toi­mi­vat tien pääl­lä ja avus­ta­vat au­toi­li­joi­ta myös ren­ga­sa­si­ois­sa, ker­too Au­to­lii­ton Eu­ran osas­ton pu­heen­joh­ta­ja Juha Kuu­sis­to.

– Tie­pal­ve­lun li­säk­si Au­to­lii­tol­la on myös so­pi­mu­sy­rit­tä­jiä, jot­ka aut­ta­vat tar­vit­ta­es­sa, Kuu­sis­to li­sää.

Au­to­lii­ton net­ti­si­vuil­la to­de­taan, et­tä lii­ton jä­se­nyys on au­toi­li­jan tär­kein li­sä­va­rus­te ren­gas­ri­kon sat­tu­es­sa. Jä­se­nil­lä (Plus, Pre­mium) Tie­pal­ve­lun käyt­tö si­säl­tyy jä­sen­mak­suun, on ky­sees­sä sit­ten puh­jen­neen ren­kaan vaih­ta­mi­nen, paik­kaus tai au­ton hi­naa­mi­nen kor­jaa­mol­le. Muut au­toi­li­jat saa­vat he­kin tie­pal­ve­lu­a­pua mak­sua vas­taan.

Apua saa myös eri hi­naus- ja tie­pal­ve­lu­y­ri­tyk­sis­tä, ku­ten vaik­ka­pa RED­GOs­ta. Nämä yri­tyk­set toi­mi­vat usein myös yh­teis­työs­sä va­kuu­tu­syh­ti­öi­den kans­sa.

No­pe­as­ti saa­daan apua pai­kal­le, jol­loin joko au­ton oma va­ra­ren­gas, jos sel­lai­nen sat­tuu ole­maan, vaih­de­taan tai ti­lal­le asen­ne­taan tie­pal­ve­lun lai­na­ren­gas. Ren­gas voi­daan myös pai­ka­ta tien pääl­lä. Tar­vit­ta­es­sa au­to vie­dään lä­him­pään ren­gas­liik­kee­seen.

Va­kuu­tu­syh­ti­öi­den kas­ko­va­kuu­tuk­set voi­vat kor­va­ta am­mat­ti­lai­sen suo­rit­ta­man ren­kaan­vaih­don va­hin­ko­pai­kal­la tai hi­nauk­sen ren­gas­liik­kee­seen. Kan­nat­taa siis sel­vit­tää etu­kä­teen, mitä se oma va­kuu­tus kat­taa­kaan.

Kiu­kais­ten Au­to­pel­ti ja Hi­naus Oy / RED­GO Rau­ma on yk­si alan toi­mi­jois­ta.

– Jos ren­gas me­nee, hi­naus­pal­ve­lun pai­kal­le kut­su­mi­nen on hyvä rat­kai­su sii­nä ti­lan­tees­sa, ker­too Jyr­ki Mat­ti­la.

– Apua saa pai­kan pääl­lä mi­hin vuo­ro­kau­den ai­kaan ta­han­sa ja ke­lis­sä kuin ke­lis­sä. Sit­ten joko kor­ja­taan tai hi­na­taan, jat­kaa Mat­ti­la.

Paik­kauk­sis­sa me­nee Mat­ti­lan mu­kaan ai­kaa mak­si­mis­saan sel­lai­set 15 mi­nuut­tia.

– Ky­sees­sä on siis mei­dän vä­li­ai­kais­paik­kaus, jo­ten seu­raa­van ti­lai­suu­den tul­les­sa au­toi­li­jan pi­tää poi­ke­ta ren­gas­liik­kee­seen.

Ren­gas­keik­ko­ja tu­lee Mat­ti­lan mu­kaan usein ja juu­ri­kin sen ta­kia, kun au­tois­sa ei enää va­ra­ren­gas­ta ole.

– Voi­si sa­noa, et­tä päi­vit­täin. Meil­lä on pi­ka­paik­kaus­vä­li­neet, joil­la pys­tyy tien pääl­lä pie­net vuo­dot paik­kaa­maan odot­ta­es­sa. Sii­nä ei kau­an mene. Jos on isom­pi ren­gas­rik­ko, py­rim­me vie­mään au­tot tiet­tyi­hin paik­koi­hin il­tai­sin, öi­sin ja vii­kon­lop­pui­sin, jot­ka ot­ta­vat sil­loin­kin vas­taan. Sel­lai­sia so­pi­muk­sia olem­me teh­neet.