Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Fes­ta­ri­ke­sä on kuu­mim­mil­laan, ei­kä vie­lä ole tie­toa koko kau­den on­nis­tu­mi­sis­ta. Al­ku­ke­sän epä­va­kai­nen ja kyl­mä sää kar­si vä­keä ta­pah­tu­mis­ta. Se ei kui­ten­kaan ole ai­noa syy.

– Suo­ma­lai­set ovat yhä tiu­kem­mil­la ta­lou­del­li­ses­ti. Se nä­kyy mo­nin ta­voin myös fes­ta­reil­la. Li­put han­ki­taan yhä myö­hem­min, jos han­ki­taan ja ra­haa pal­ve­lui­hin käy­te­tään vä­hem­män, sa­noo Mar­ko Sa­vo­lai­nen.

Hä­nen ar­vi­on­sa on, et­tä jo­tain fes­ta­rei­ta saat­taa pu­do­ta tar­jon­nas­ta pois tä­män ke­sän jäl­keen.

Rau­ha­la Events jär­jes­tää tänä ke­sä­nä vii­si isoa fes­ta­ria Vauh­ti Kiih­tyy -ni­mel­lä. Paik­ka­kun­nat ovat Tam­pe­re, Ou­lu, Tur­ku, Lah­ti ja Van­taa. Sit­ten on pie­nem­piä ta­pah­tu­mia, joi­den jär­jes­tä­mis­tä Sa­vo­lai­nen luon­neh­tii rak­kau­des­ta la­jiin.

– Fes­ta­rien jär­jes­tä­mi­nen on ris­ki­bis­nes­tä jos joku. Ol­laan pa­has­ti sään ar­moil­la. Meil­le on käy­nyt si­kä­li hyvä tuu­ri, et­tä kol­met nyt teh­dyt ta­pah­tu­mat sääs­tyi­vät pa­hem­mil­ta sa­teil­ta, kun mo­nel­la muul­la paik­ka­kun­nal­la vet­tä tuli kuin ai­saa, Sa­vo­lai­nen kiit­te­lee tuu­ria.

Vii­me ke­sä­nä tuli sit­ten kak­si pa­haa flop­pia Vauh­ti Kiih­tyy -fes­ta­reil­le sään ta­kia. Ou­lus­sa ja eten­kin Tam­pe­reen fes­ta­reil­la tuli vet­tä ra­jus­ti ja sen myö­tä kan­nat­ta­vuus kyyk­kä­si.

En­nak­ko­tie­dot ker­to­vat täs­tä ke­säs­tä, et­tä esi­mer­kik­si Tu­run Ruis­roc­kis­sa vä­keä oli noin 30 000 vä­hem­män kuin vii­me vuon­na. Kä­vi­jä­ha­vain­to­jen mu­kaan myös RMJ Otan­lah­des­sa veti jopa sel­väs­ti vä­hem­män vä­keä kuin vii­me vuon­na.

Ti­lan­ne suo­sii juu­ri Rau­ha­la Event­sin fes­ta­rei­ta, jois­sa lip­pu­jen hin­nat py­ri­tään pi­tä­mään koh­tuul­li­si­na, jopa al­hai­si­na.

– Käy­täm­me myös dy­naa­mis­ta hin­noit­te­lua. Mitä ai­kai­sem­min li­put os­tat, sen hal­vem­mal­la saat, ker­too Sa­vo­lai­nen.

Käy­tän­nös­sä se tar­koit­taa sitä, et­tä kah­den hen­gen, kah­den päi­vän li­pun voi saa­da vaik­ka­pa 50 erol­la. Kun sit­ten fes­ta­ri lä­hes­tyy, lip­pu­jen hin­nat nou­se­vat lä­hem­mäs sitä, mitä li­put mak­sa­vat ovel­ta os­tet­ta­es­sa.

– Ha­lu­am­me pal­ki­ta ajois­sa os­ta­nei­ta ja var­mis­taa myös myyn­nin hy­vän käyn­tiin läh­dön, Sa­vo­lai­nen las­kee.

Tä­mä­kään tak­tiik­ka ei ole on­gel­ma­ton. Sa­vo­lai­sen mu­kaan hal­va­na li­pun os­ta­jien on hel­pom­pi jät­tää tu­le­mat­ta, jos on huo­no il­man tai huo­no il­ma uh­kaa tul­la.

To­tuus­han on se, et­tä pää­sy­mak­sut ei­vät yk­sin rii­tä sii­hen, et­tä fes­ta­reis­ta tu­lee kan­nat­ta­va. Vas­ta fes­ta­ri­vie­rai­den pal­ve­luin käyt­tö tuo sen ti­lin, jol­la jär­jes­tä­jät elä­vät.

Sit­ten ol­laan pa­hois­sa vai­keuk­sis­sa, jos ei edes os­te­ta lip­pu­ja en­nak­koon.

Sa­vo­lai­sel­la on sel­keä nä­ke­mys sii­tä, mil­lai­set fes­ta­rit me­nes­ty­vät tiu­kan­kin eu­ron olois­sa.

– Fes­ta­reil­la ja yleen­sä ta­pah­tu­mil­la pi­tää ol­la oma iden­ti­teet­tin­sä, et­tä ne erot­tu­vat muis­ta ja kan­sa ko­kee ne omak­seen.

– Se ei on­nis­tu, et­tä ote­taan vaan ko­via ni­miä, ei­kä mie­ti­tä sitä, mi­hin koh­de­ryh­mään oh­jel­ma so­pii ja luo­ko oh­jel­ma­tar­jon­ta oman­lais­ta lei­maa, jota sit­ten voi­daan mark­ki­noi­da, ti­lit­tää Sa­vo­lai­nen, jol­la on pit­kä ko­ke­mus mark­ki­noin­nis­ta.

Hän hoi­taa nyt­kin Rau­ha­la Me­di­an kaut­ta ko. ta­pah­tu­mien mark­ki­noin­nin.

Sa­vo­lai­sen ny­kyi­sen kal­tai­nen yri­tys­kump­pa­nuus al­koi kak­si vuot­ta sit­ten. Vii­me vuon­na al­koi Vauh­ti Kiih­tyy -fes­ta­ri­kier­tue. Sa­mal­la Rau­ha­la Event­siin tuli use­am­pi osa­kas. Fes­ta­rit ve­ti­vät heti hy­vin vä­keä, kes­ki­mää­rin rei­lus­ti yli 20 000.

Sa­vo­lai­nen odot­taa vii­me vuo­den ko­ko­nai­sy­lei­sö­mää­rän ylit­ty­vän tä­män ke­sän ai­ka­na. Me­nes­ty­mi­sen yh­dek­si mer­kit­tä­väk­si syyk­si hän sa­noo juu­ri tuon ai­em­min mai­nit­se­man­sa oma­lei­mai­suu­den, jol­la ero­tu­taan muis­ta.

Hän ke­huu vuo­laas­ti myös Rau­man Otan­lah­den Au­rin­gon­las­kun Fes­ti­vaa­lia.

– Jär­vi­sen Toni, Hei­non Simo ja kump­pa­nit ovat osan­neet teh­dä ta­pah­tu­man, joka erot­tuu mas­sas­ta. Sii­nä on ko­ti­ku­toi­suut­ta ja omaa il­met­tä. Kai­ken li­säk­si sen mark­ki­noin­ti on ra­ken­net­tu hy­vin.

– Us­kon, et­tä rau­ma­lai­set ja lä­hi­seu­dul­la asu­vat löy­tä­vät Otan­lah­teen fes­ta­reil­le. Ai­na­kin kan­nus­tan hei­tä läh­te­mään, sa­noo Sa­vo­lai­nen ja ke­huu myös ta­pah­tu­man ym­pä­ris­töä, eli me­ren vä­li­tön­tä lä­hei­syyt­tä.

Jut­tuun kor­jat­tu 23.7. klo 9.20 Otan­lah­den fes­ti­vaa­lin nimi oi­ke­aan muo­toon eli Au­rin­gon­las­kun Fes­ti­vaa­lik­si.