Pau­li Uu­si-Kil­po­nen

Po­rin Ama­don ho­tel­li- ja ra­vin­to­la­pääl­lik­kö Min­na Lai­ne ha­kee het­ken sa­no­ja luon­neh­ties­saan ke­sän va­raus­ti­lan­net­ta.

– Oi­kein hyvä ti­lan­ne. Oi­ke­as­taan lois­ta­va, sa­noi­sin, hän ke­huu.

Syi­tä­kään ei tar­vit­se pit­kään ha­kea. Hä­nen mu­kaan­sa Po­rin Jazz on saa­nut jo­ten­kin uu­den­lais­ta nos­tet­ta.

– Myös Jazz-ka­dun pa­luu en­ti­sen paik­kaan­sa tun­tuu kiin­nos­ta­van, Lai­ne ar­vi­oi.

Rau­man­lin­nan ho­tel­lin pääl­lik­kö Art­tu Ku­ro­maal­la on sel­vä kä­si­tys sii­tä, mik­si va­rauk­sia teh­dään nyt sel­väs­ti enem­män kuin vii­me vuon­na.

– Pori Jazz tun­tuu ve­tä­vän po­ruk­kaa sel­väs­ti ai­kai­sem­paa enem­män. Juu­ri sil­le vii­kol­le al­kaa ol­la jo ai­ka täyt­tä, hän ke­huu.

Ku­ro­maan mie­les­tä Po­riin ve­tää tänä ke­sä­nä ha­lu­tut esiin­ty­jät. Eli Sting, Ult­ra Bra ja Ro­xet­te. Toki koko ar­tis­ti­lis­ta on kiin­nos­ta­va.

Hä­nel­lä on sa­man­moi­sia aja­tuk­sia Lai­neen kans­sa sii­tä, et­tä Pori Jaz­zin uu­det tuu­let ovat osal­taan he­rät­tä­neet suu­ren ylei­sön kiin­nos­tus­ta.

Niin Po­ris­sa kuin Rau­mal­la vie­te­tään vil­kas­ta ta­pah­tu­ma­ke­sää. Se vai­kut­taa il­man muu­ta sii­hen, et­tä koko ke­sän ajan va­rauk­set py­sy­vät hy­väl­lä ta­sol­la.

Rau­man­me­ren ju­han­nus, muut pie­nem­mät fes­ta­rit ja Pit­si­viik­ko tuo­vat vie­rai­li­joi­ta kau­pun­kiin.

– Esi­mer­kik­si hei­nä­kuus­sa eten­kin vii­kon­lo­put ovat ai­ka tiuk­kaan va­rat­tu­ja. Ar­ki­sin löy­tyy yk­sit­täi­siä päi­viä, jol­loin huo­neet ovat va­pai­na. Hei­nä­kuu­hun kuu­luu myös se, et­tä päi­vän, kah­den yö­py­jät il­moit­ta­vat tu­los­taan vii­me ti­pas­sa. Sik­si muu­ta­mia päi­viä vii­kol­la on va­pai­na kii­rei­sim­pi­nä­kin ai­koi­na.

Al­ku­ke­sän hy­vään va­raus­ti­lan­tee­seen Rau­mal­la vai­kut­ta­vat myös Ol­ki­luo­don vuo­si­huol­lot.

Min­na Lai­ne ha­lu­aa muis­tut­taa, et­tä Jaz­zin ja Suo­mi­A­ree­nan li­säk­si Po­ris­sa pi­de­tään pal­jon eri yh­dis­tys­ten ja liit­to­jen ke­sä­päi­viä. Li­säk­si kau­pun­kiin teh­dään yk­sit­täi­siä bus­si­ret­kiä. Nämä ryh­mät käy­vät esi­mer­kik­si Noor­mar­kus­sa ruuk­kia ihai­le­mas­sa, ke­sä­te­at­te­ris­sa jne. Vie­rai­li­joi­den saa­mi­sen läh­tö­koh­ta­na ovat ta­pah­tu­mat ja nii­den tar­jon­ta. Il­man nii­tä ei vä­keä saa­da tu­le­maan.

Lai­neen mu­kaan muu­tos­ta on myös va­raus­ten kes­tos­sa. Kun en­nen va­rat­tiin huo­ne vain lop­pu­vii­kok­si, niin nyt va­ra­taan pal­jon jo maa­nan­tais­ta läh­tien.

Hä­nen mu­kaan­sa Yy­te­rin ho­tel­lin re­mont­ti vai­kut­taa niin hei­dän kuin Rau­man va­raus­ti­lan­tee­seen po­si­tii­vi­ses­ti.

Rau­ma on uu­dis­ta­nut mat­kai­lu­mark­ki­noin­ti­aan. Enää ei ko­ros­te­ta Van­haa Rau­maa tai mui­ta näh­tä­vyyk­siä pe­rin­tei­sen ta­paan, vaan yl­lä­tys yl­lä­tys, enem­män­kin ur­baa­nia kult­tuu­ria.

Slo­gan on: iloi­sia het­kiä, suu­ria ta­pah­tu­mia.

– Täl­lä di­gi­taa­li­sel­la kam­pan­jal­la ha­lu­am­me tuo­da esiin, et­tä tääl­lä on myös ur­baa­nia kult­tuu­ria: tai­det­ta, hy­vä­ta­soi­sia ra­vin­to­loi­ta ja kah­vi­loi­ta, sa­noo mat­kai­lu­pääl­lik­kö Ire­ne Vil­la­nen.

Kam­pan­ja on suun­nat­tu puh­taas­ti suo­ma­lai­sil­le kau­pun­ki­mat­kai­li­joil­le.

Vil­la­sel­la on sa­man­moi­nen aja­tus kuin ma­joi­tus­pal­ve­lu­y­rit­tä­jil­lä, et­tä ke­säs­tä tu­lee vil­kas.

– Nyt pi­tää vain toi­voa läm­min­tä ja au­rin­kois­ta ke­sää. Hyvä sää saa ih­mi­set liik­keel­le, hän muis­tut­taa.

Po­ris­sa mat­kai­lun mark­ki­noin­ti pai­not­tuu enem­män kult­tuu­riin kuin ai­kai­sem­min. Pai­no­tuk­seen vai­kut­taa muun mu­as­sa Tai­de­mu­se­on pe­rus­kor­jauk­sen val­mis­tu­mi­nen ja Tee­mu Muu­ri­mä­en pu­ku­näyt­te­ly.

– Olem­me pyr­ki­neet tuo­maan esiin sitä, et­tä Po­ris­sa on Pori Jaz­zin li­säk­si pal­jon muu­ta­kin näh­tä­vää ja ko­et­ta­vaa, sa­noo Po­rin brän­di- ja kump­pa­nuus­pääl­lik­kö Tii­na Leh­to­nen.

– Toki py­rim­me myös sii­hen, et­tä ta­pah­tu­mien kä­vi­jät ja Yy­te­riin tu­li­jat löy­täi­si­vät myös kau­pun­gin muun kiin­nos­ta­van tar­jon­nan, Leh­to­nen jat­kaa.

Hä­nen mu­kaan­sa Yy­te­rin ho­tel­lin re­mont­ti hei­ken­tää ma­joi­tus­ka­pa­si­tee­tin tar­jon­taa. Ma­joi­tu­sa­lal­la Po­ris­sa ja Rau­mal­la on kui­ten­kin vah­va us­ko ma­joi­tus­ti­lo­jen löy­ty­mi­seen.

Leh­to­nen sa­noo kak­si sel­ke­ää syy­tä sii­hen, mik­si Pori Jazz tun­tuu ve­tä­vän sel­väs­ti vii­me vuot­ta pa­rem­min.

– Fes­ti­vaa­li sai hy­vin jul­ki­suut­ta uu­dis­tus­ten ta­kia ja kun toi­min­ta yh­ti­öi­tet­tiin. Vii­me vuon­na mark­ki­noin­tia jou­dut­tiin te­ke­mään myö­hään. Nyt esiin­ty­jät saa­tiin so­vit­tua jo syk­syl­lä. Sil­lä on var­mas­ti oma mer­ki­tyk­sen­sä, Leh­to­nen ar­vi­oi.