Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kus aloit­taa Pol­sun sil­lan ra­ken­ta­mis­työt Sä­ky­läs­sä maan­tiel­lä 12689 eli Kirk­ko­saa­ren­tiel­lä.

Val­mis­te­le­vat työt al­ka­vat sil­ta­koh­teel­la hei­nä­kuun puo­li­vä­lis­sä vii­kol­la 29. En­nen sil­lan ra­ken­ta­mis­töi­den al­kua ra­ken­ne­taan työ­sil­ta, jon­ka kaut­ta ra­ken­ta­mis­töi­tä pys­ty­tään suo­rit­ta­maan. Li­säk­si ura­koit­si­jan toi­mes­ta suo­ri­te­taan tar­ken­ta­via poh­ja­tut­ki­muk­sia sil­ta­pai­kal­la sekä ko­e­paa­lu­tuk­sia. Al­ku­vai­heen työt ei­vät oleel­li­ses­ti vai­ku­ta lii­ken­tee­seen ny­kyi­sel­lä maan­tiel­lä.

Al­ku­syk­syl­lä Kirk­ko­saa­ren puo­lel­le pen­ke­reel­le ra­ken­net­ta­van paa­lu­laa­tan teko ai­heut­taa kui­ten­kin maan­tien siir­toa si­vum­mal­le ja ajo­kais­to­jen ka­ven­tu­mis­ta. Ny­kyi­sel­lä sil­lal­la py­syy ra­ken­nus­töi­den ai­ka­na pää­o­sin voi­mas­sa ny­kyi­nen 40 km/h no­peus­ra­joi­tus. Työ­a­lu­een laa­jen­tu­es­sa ajo­no­peut­ta voi­daan las­kea tar­peen mu­kaan 30 km:iin/h ka­ven­net­tu­jen kais­to­jen koh­dal­la.

Sil­lan pe­rus­tus­ten ra­ken­ta­mi­set aloi­te­taan syk­syl­lä, te­li­ne-, muot­ti- ja rau­doi­tus­työt teh­dään tal­vel­la ja sil­lan kan­nen be­to­noin­ti ke­vääl­lä 2026. Uu­den sil­lan vii­meis­te­ly­töi­tä teh­dään ke­säl­lä 2026 ja uu­si sil­ta on tar­koi­tus ot­taa käyt­töön elo­kuun 2026 lop­puun men­nes­sä. Van­han sil­lan pur­ku­työt ja sil­ta­pai­kan vii­meis­te­ly­työt kes­tä­vät lop­pu­vuo­teen 2026 as­ti.

Sil­ta­paik­ka si­jait­see Sä­ky­läs­sä, mis­sä maan­tie 12689 ylit­tää Köy­li­ön­jär­ven Pol­sun­sal­men koh­dal­la. Uu­si Pol­sun sil­ta kor­vaa ny­kyi­sen 1965 val­mis­tu­neen, erit­täin huo­no­kun­toi­sen sil­lan. Ny­kyi­nen sil­ta on pai­no­ra­joi­tet­tu. Pai­no­ra­joi­tus pois­tuu uu­den sil­lan käyt­töö­no­ton myö­tä.

Uu­si sil­ta on jän­ni­tet­ty be­to­ni­nen jat­ku­va palk­ki­sil­ta. Uu­den sil­lan hyö­ty­le­veys on 8,5 met­riä, jol­loin hyö­ty­le­veys kas­vaa 2,5 met­riä van­haan sil­taan näh­den. Uu­den sil­lan ko­ko­nais­pi­tuus tu­lee ole­maan 152,8 met­riä. Sil­ta pe­rus­te­taan te­räs­put­ki­paa­luil­la, jot­ka ovat pi­sim­mil­lään lä­hes 60 met­riä pit­kiä. Sil­lan tu­lo­pen­ke­rei­tä vah­vis­te­taan te­räs­be­to­ni­paa­lu­te­tul­la pen­ger­laa­tal­la ja ke­ven­nys­pen­ke­reel­lä.

Sil­lan ra­ken­nus­töi­den yh­tey­des­sä maan­tie 12689 kään­ne­tään kul­ke­maan uu­den sil­lan mu­kai­ses­ti niin man­te­reen kuin Kirk­ko­saa­ren puo­lel­la. Sil­lan kor­keu­sa­se­maan ei tule oleel­li­sia muu­tok­sia. Ja­lan­ku­lul­le ja pyö­räi­li­jöil­le tar­koi­tet­tua sil­lan reu­na­kais­taa le­ven­ne­tään 0,75 met­riä sil­lan mo­lem­min puo­lin, mikä pa­ran­taa kä­ve­lyn ja pyö­räi­lyn olo­suh­tei­ta. Ajo­kais­to­jen le­vey­det säi­ly­vät ny­kyi­sel­lään.

Lii­ken­ne­mää­rä Pol­sun sil­lal­la on noin 600 ajo­neu­voa vuo­ro­kau­des­sa.