WinNovan työelämäpalvelut vastaa työelämän muuttuvaan osaamistarpeeseen
WinNovassa reagoidaan nopeasti työelämän muutoksiin. Kumppaniyritykset ovat tyytyväisiä joustavaan ja avoimeen yhteistyöhön.
WinNovan työelämäpalveluiden tavoitteena on auttaa Satakunnan alueen työnantajia saamaan osaavaa työvoimaa. Hyvänä ratkaisuna on yrityksen ja WinNovan välinen kumppanuus, jossa palvelut räätälöidään yksilöllisesti vastaamaan yrityksen tarpeita.
– Tällä hetkellä meillä on sopimuskumppaneina noin 60 satakuntalaista työnantajaa. Heidän kanssaan tavataan säännöllisesti ja suunnitellaan yhdessä tehtäviä toimintoja, palveluvastaava Lena Girs Kalske sanoo.
Kumppanuuspalvelut voivat olla hyvin erilaisia. Koulutusten lisäksi yrityksellä on mahdollisuus saada WinNovasta apua esimerkiksi tapahtumien tai tyhy-päivien järjestämiseen.
– Meillä on oppilaitoksessa aivan huikea kattaus monenlaista osaamista, koska koulutusaloja on paljon. Opiskelijat voivat olla osa yrityksen tapahtumia tai toimintoja, jolloin molemmat osapuolet voittavat. Opiskelijat saavat kokemusta ja yritys moninaisia hyötyjä, kuten näkyvyyttä, osaamista tai apua rekrytointiin, työelämäpalveluiden johtaja Teija Harju lisää.
– Yrityksen tarpeisiin räätälöidyt koulutuspalvelut tukevat niin työnantajia, työntekijöitä kuin oppilaitostakin. Parasta yhteistyössä onkin win-win-tilanne, jossa kaikki voittavat.
Tulevaisuus muuttaa myös työtehtäviä
Koska työelämä ja työntekijöiden osaamistarpeet muuttuvat nykyisin nopeaan tahtiin, vaatii se työntekijöiltä läpi elämän jatkuvaa oppimista. WinNovan jatkuvan oppimisen polulla työelämässä jo mukana olevien on mahdollista päivittää osaamistaan.
– Lähitulevaisuudessa arviolta joka neljäs työtehtävä tulee muuttumaan merkittävästi. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijöiden pitäisi suhtautua positiivisesti osaamisensa kehittämiseen ja uuden oppimiseen, WinNovan Työelämäpalveluiden palveluvastaava Jori Saine kertoo.
Yhtenä vastuualueenaan hänellä on Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen (JOTPA) valtionavustusten avulla järjestettävien koulutusten koordinointi. Koulutuksissa tavoitteena on tarjota työntekijöille täydennyskoulutusta tai mahdollisuutta opiskella kokonaan uutta alaa.
– Pidämme aktiivisesti yhteyttä työelämään ja pyrimme olemaan aktiivisia niillä aloilla, joissa on tarvetta lisäosaamiselle. Hienoa on, että osa koulutuksista on suunnattu myös maahanmuuttajille. Tällä hetkellä on käynnissä JOTPA koulutukset esimerkiksi hoiva-, puhtaus- ja ravintola-aloille.
Satakunnassa ollaan rakentamassa varsinaista akkukeskittymää.
– Ilokseni voin todeta, että olemmekin juuri käynnistämässä yhteistyönä Sataedun ja SAMKin kanssa akkuteollisuuden perusteisiin liittyvää koulutuskokonaisuutta, johon opiskelijahaku käynnistyy vielä kevään aikana.
Sopimuskumppanuus on molemminpuolinen etu
Würth on tehnyt WinNovan kanssa yhteistyötä jo yli 20 vuotta, mutta sopimuskumppanuusmallin alettua lähes neljä vuotta sitten, yhteistyöstä on tullut järjestelmällisempää.
– Meillä on käytössä vuosikello ja kokoonnumme säännöllisesti muutaman kerran vuodessa kehittämään toimintaa. Aikataulutus ja järjestelmällisyys on ollut yhteistyössä parasta; aikaisemmin se nojasi muutaman innostuneen opettajan ja myyjän varassa, myyntipäällikkö Tuomas Aro sanoo.
Kauppakeskus Puuvillan ja WinNovan välinen yhteistyö näkyy kauppakeskuksen asiakkaille. Takana on esimerkiksi suuri tapahtuma, jossa WinNovan koulutuspolut pääsivät esille.
– Opiskelijat pääsevät tapahtumissa tekemään esimerkiksi pikakampauksia tai mittaamaan verenpainetta. Ne ovat hyvä keino saada käytännön kokemusta ja se on yhteistyössä parasta. Lisäksi koulutusvaihtoehtoja pohtivat nuoret pääsevät näkemään, mitä koulutusalat konkreettisesti pitävät sisällään, kauppakeskusjohtaja Tiina Justén kertoo.
Rauman satamassa operaattorina toimiva Euroports Rauma Oy on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön. HRD manager Hanna Maria Koivula kertoo, että sujuvan ja tiiviin yhteistyön ansiosta WinNovan kanssa on ollut helppo järjestää koulutuksia ja saada osaavaa työvoimaa.
– Yhteistyö on joustavaa ja olemme aina saaneet nopeallakin aikataululla käyntiin uusia koulutuksia. Erilaiset rekrykoulutukset ovat yksi polku töihin meille ahtausalalle, koska ala vaatii erikoisosaamista.
Yhteistyö Osuuskauppa Keulan kanssa on pitänyt sisällään erilaisia koulutuksia ja rekrytointitapahtumia. Henkilöstön kehittämispäällikkö Lauri Friman pitää yhteistyötä avoimena ja toimintamallia sopivan epämuodollisena. Yhteistyötä kehitetään jatkuvasti ja Keula on saanut sen tuloksena hyviä työssäoppijoita, oppisopimuskoulutettavia ja työntekijöitä.
– Parasta yhteistyössä on jatkuva uuden oppiminen ja omien käsitysten haastaminen. Oppilaitosyhteistyö tuo yrityksen lähelle nuorten arkea ja mahdollistaa yrityksen toiminnan arvioinnin heidän näkökulmastaan ja heidän elämäntilanteestaan, hän sanoo.
WinNovan Työelämäpalvelut tarjoaa työelämää kehittäviä, yksilöllisiä ja joustavia osaamisen palveluita.
Kysy lisää! tyoelamapalvelut@winnova.fi