Kumppanuus kypsyy lupaavasti – vahvaa tuotekehitystä tekevän Agrifuturan ja Ässien yhteistyötä vauhdittaa terveellisyys-aspekti
Vesa-Pekka Järvelä
Punainen on Ässien odotetun pudotuspelipaikan myötä Porissa kevään väri. Patapaitojen menestystä toivotaan myös punaposkisista tomaateistaan tunnetun Agrifutura Oy:n toimitiloissa Porin Hevosluodossa.
– Punainen sopii meidän linjaamme. Aloitimme yhteistyön Ässien kanssa vuodenvaihteessa. Startti on ollut lupaava, ja uskon, että kumppanuutemme tulee jatkossa laajentumaan ja syventymään. Olemme yhteistyökuvioiden suhteen vasta alkumetreillä, ja kumppanuus hakee vielä muotoaan. Tavotteena on, että kumppanuudesta hyötyvät tasapuolisesti molemmat, sanoo Agrifutura Oy:n toimitusjohtajana viime kesänä aloittanut Juha Falck.
Hän korostaa, että on kunnia-asia rakentaa yhteistyötä juuri Ässien kanssa
– Onhan perinteikkäällä seuralla todella pitkä ja menestyksekäs historia sekä yksi Porin vahvimmista brändeistä. Uskon, että siihen kirjoitetaan uusia upeita sivuja jatkossa – ehkä jo tänä keväänä. Urheilu on kuitenkin aina yllätyksellistä, ja näin on jääkiekon kohdallakin – varsinkin pudotuspelivaiheessa, muistuttaa Falck.
Sebastian Anttilan perustama Agrifutura Oy on tuottanut Nams-tomaatteja jo miltei seitsemän vuotta, kun ensimmäiset tomaatit kypsyivät joulukuussa 2016. Vuosien varrella vahvan jalansijan valtakunnallisesti saavuttaneen porilaisyrityksen tuotantomäärät ovat kasvaneet merkittävästi. Sen ovat taanneet tuotantotilojen tuntuva laajennus, ja luonnollisesti myös kuluttajien luottamus
– Olemme erityisesti mittavan laajennusprojektin jälkeen vakiinnuttaneet asemamme tomaatintuottajien eturivissä. Asiakkaat arvostavat korkealaatuisia ja varsinkin kotimaisia tuotteita. Viime ajat ovat olleet meidänkin alallamme haastavia. Korkealla energian hinnalla on iso vaikutus kokonaisuuteen, mutta olemme selviytyneet tilanteesta yllättävänkin hyvin.
Agrifutura Oy:n tomaatit kypsyvät tasalaatuisina ympäri vuoden. Juha Falckin mukaan yrityksen nykyaikaisessa tuotantotiloissa poimittavaa riittää kilometrikaupalla.
Vesa-Pekka Järvelä
Agrifutura Oy ja sen huipputuotteet näkyvät nykyisin Isomäki Areenan mediakuution lisäksi Ässien kotihallin kioskeilla.
– Olemme halunneet tarjota katsojille hieman terveellisemmän välipalavaihtoehdon. Myyntipaikoilta saa pelitapahtumien aikana muiden perinteisten herkkujen rinnalla pieniä tomaattirasioita.
Falck painottaa, että menestyäkseen tuotteen pitää olla kaikilta osin huippukunnossa. Näin on myös niin kaukalossa kuin kasvihuoneissakin.
– Modernit olosuhteet mahdollistavat huipputuloksen sekä Isomäessä että meillä täällä Raumanjuovan varrella. Lätkässä liigamiehistön pitää olla parhaassa iskussa kevään ratkaisupeleissä. Meillä tuotteen on oltava läpi vuoden. Meillä näin on jokaisen osa-alueen kohdalla. Tärkeässä roolissa on – kuten kiekossakin – osaava ja motivoitunut henkilökunta. Siinä suhteessakin olemme hyvässä tilanteessa. Henkilöstössä on iso joukko ulkomailta Suomeen tulleita. Ukrainasta sodan jaloista olemme saaneet paljon pätevää joukkoa. Mukana on sekä miehiä että naisia, ja myös useita pariskuntia. Kaikkiaan meillä on väkeä seitsemästä eri maasta. Kielten sekamelska on melkoinen, mutta yhteispeli eri kansalaisuuksien välillä sujuu mainiosti, vakuuttaa Falck.