Win­No­van ja Würthin jo ole­mas­sa ole­va yh­teis­työ vah­vis­tui vii­me vuo­den ke­vääl­lä, kun ta­ho­jen vä­lil­lä käyn­nis­tyi en­sim­mäi­nen joh­ta­mis­val­men­nus ko­ke­neil­le esi­hen­ki­löil­le. Yh­teen­sä 20 esi­hen­ki­löä suo­rit­ti joh­ta­mi­sen ja yri­tys­joh­ta­mi­sen eri­koi­sam­mat­ti­tut­kin­non, joka saa­tiin pää­tök­seen nyt ke­sä­kuus­sa. Kou­lu­tus to­teu­tet­tiin kah­dek­sa­na kah­den päi­vän val­men­nus­jak­soi­na asi­ak­kaan toi­veen mu­kaan Po­ris­sa, Tam­pe­reel­la ja Van­taal­la.

Laa­du­kas esi­hen­ki­lö­työ on in­hi­mil­lis­tä

Würthil­la toi­mi­a­la­pääl­lik­kö­nä työs­ken­te­le­vä Tuo­mas Syy­rak­ki oli yk­si kou­lu­tuk­seen ha­keu­tu­neis­ta.

Syy­rak­ki läh­ti kou­lut­tau­tu­maan en­nen kaik­kea ke­hit­tääk­seen it­se­ään esi­hen­ki­lö­nä ja näin pa­ran­taak­seen tii­min­sä tuot­ta­vuut­ta, työ­il­ma­pii­riä ja si­tou­tu­nei­suut­ta.

Hän oli en­nak­koon kuul­lut kou­lu­tuk­ses­ta pal­jon hy­vää.

-Sain läm­pi­mät suo­si­tuk­set kou­lu­tuk­seen ha­keu­tu­mi­ses­ta ja sen kä­si­tyk­sen, et­tä tä­hän to­del­la kan­nat­taa sat­sa­ta omaa ai­kaa ja aja­tus­ta.

Rei­lun vuo­den kes­tä­neet opin­not ovat an­ta­neet var­muu­den pää­tök­sen oi­keel­li­suu­des­ta.

-Ku­ten odo­tin­kin, sain te­o­reet­tis­ta vii­te­ke­hys­tä esi­hen­ki­lö­työn ke­hit­tä­mi­seen, mut­ta pal­jon muu­ta­kin, Syy­rak­ki ker­too ja jat­kaa:

-Suu­rin ja po­si­tii­vi­sin yl­lä­tys oli, kuin­ka pal­jon uut­ta kou­lu­tus an­toi mi­nul­le ih­mi­se­nä. Sain eväät muut­taa van­hah­ta­via toi­min­ta­mal­le­ja­ni ih­mis­tä joh­ta­van esi­hen­ki­lön mal­lin suun­taan.

Kou­lu­tus toi Syy­ra­kin joh­ta­mi­seen val­men­ta­van ja osal­lis­ta­van ot­teen eli te­o­ria sai rin­nal­leen hen­ki­sen puo­len.

-Iso oi­val­lus oli myös se, kuin­ka in­hi­mil­lis­tä laa­du­kas esi­hen­ki­lö­työ on­kaan. Vaa­tii var­muut­ta ja roh­keut­ta ol­la avoin ja an­taa it­ses­tään työ­yh­tei­söl­le.

Syy­rak­ki kiit­te­lee myös työ­nan­ta­ja­puo­len avoi­muut­ta ke­hit­tää ole­mas­sa ole­via toi­min­ta­ta­po­ja ja pu­hua roh­ke­as­ti asi­ois­ta.

-Voi­si sa­noa, et­tä kou­lu­tuk­sen myö­tä täs­sä op­pi­vat yk­si­lö, tii­mit ja koko or­ga­ni­saa­tio.

It­se­tun­te­mus vah­vis­tui

Syy­ra­kin kol­le­ga, niin ikään kou­lu­tuk­seen osal­lis­tu­nut Simo Tuo­ma­la al­le­kir­joit­taa tä­män aja­tuk­set kou­lu­tuk­sen an­nis­ta it­se­tun­te­muk­sen osal­ta.

-Mie­les­tä­ni kou­lu­tuk­sen suu­rin ar­vo ja an­ti oli it­se­tun­te­muk­sen vah­vis­tu­mi­nen ja omien puut­tei­den hy­väk­sy­mi­nen. Jo­kai­sel­la meis­tä on omat vah­vuu­sa­lu­eet ja ke­hit­tä­mis­koh­teet. Se, mis­sä eri­tyi­ses­ti koen ke­hit­ty­nee­ni, on sys­te­maat­ti­suus ja osal­lis­ta­van joh­ta­mi­sen edis­tä­mi­nen, toi­vot­ta­vas­ti myös oma tii­mi ko­kee sa­moin.

Tuo­ma­lan mu­kaan kou­lu­tuk­sen si­säl­lös­sä oli pal­jon uu­sia nä­kö­kul­mia tut­tui­hin ai­hei­siin.

-Asi­oi­hin on mon­ta eri nä­kö­kul­maa ja niis­tä kes­kus­te­lu sekä nii­den työs­tä­mi­nen esi­mer­kik­si ryh­mäs­sä an­toi­vat pal­jon miet­ti­mi­sen ai­het­ta ja ava­si nä­ke­mään asi­oi­ta uu­del­la ta­val­la.

Würthin hen­ki­lös­tön ke­hit­tä­mis­pääl­lik­kö Tuuk­ka Laa­sio toi­mii joh­ta­mis­kou­lu­tus­ten koor­di­noi­ja­na Würthil­lä ja on ol­lut mu­ka­na suun­nit­te­le­mas­sa ja to­teut­ta­mas­sa kou­lu­tuk­sia. Hän nä­kee joh­ta­mis­kou­lu­tuk­sil­la ole­van suu­ri mer­ki­tys käy­tän­nön työs­sä.

-Maa­il­ma muut­tuu, sa­moin ih­mi­set. Hyvä esi­hen­ki­lö ym­mär­tää tä­män ja osaa muo­toil­la ken­ties sa­man asi­an use­am­mal­la eri ta­val­la vas­taa­not­ta­jas­ta riip­pu­en. Kar­ri­koi­dus­ti yk­si asia kym­me­nen hen­gen tii­mil­le voi vaa­ti kym­me­nen eri ta­paa esit­tää se.

Käy­tän­tö edel­lä

Am­ma­til­li­sel­la joh­ta­mis­kou­lu­tuk­sel­la tar­koi­te­taan toi­sen as­teen am­ma­til­li­siin joh­ta­mis­tut­kin­toi­hin val­mis­ta­vaa kou­lu­tus­ta, joka useim­mi­ten to­teu­te­taan op­pi­so­pi­mus­kou­lu­tuk­se­na.

Kun muo­to­na on op­pi­so­pi­mus, op­pi­mi­nen ta­pah­tuu en­si­si­jai­ses­ti omaa joh­ta­mis­työ­tä te­ke­mäl­lä ja näyt­tö­tut­kin­nois­sa tut­kin­to­jen suo­rit­ta­mi­nen osoit­ta­mal­la osaa­mi­nen omas­sa työ­teh­tä­väs­sä.

Tut­kin­non pe­rus­tei­den li­säk­si myös yri­tyk­sen stra­te­gia, toi­min­ta­ta­vat ja ke­hit­tä­mis­tar­peet oh­jaa­vat op­pi­mis­ta ja ta­voi­tel­ta­vaa osaa­mis­ta. Tämä siis poik­ke­aa tu­tum­mas­ta aka­tee­mi­ses­ta joh­ta­mis­kou­lu­tuk­ses­ta, jos­sa on ta­pa­na läh­teä liik­keel­le te­o­ri­an op­pi­mi­ses­ta, jota sit­ten so­vel­le­taan käy­tän­töön.

Am­ma­til­li­nen joh­ta­mis­kou­lu­tus puo­les­taan läh­tee liik­keel­le käy­tän­nön te­ke­mi­ses­tä, jo­hon te­o­ria tuo­daan tu­ek­si.

-Am­ma­til­li­nen tut­kin­to­jär­jes­tel­mä poh­jau­tuu sii­hen, et­tä osaa­mi­nen osoi­te­taan käy­tän­nön työ­tä te­ke­mäl­lä ja tut­kin­to teh­dään joh­ta­mis­teh­tä­vis­sä. Joh­ta­mis­ta op­pii par­hai­ten, kun se ta­pah­tuu työ­yh­tei­sös­sä, joh­ta­mis- ja työ­yh­tei­sö­val­men­ta­ja Juha Ha­rik­ka­la ker­too.

Win­No­va rää­tä­löi kou­lu­tuk­sen­sa ai­na asi­a­kas- ja työ­e­lä­mä­läh­töi­syy­des­tä kä­sin, jo­ten jo­kai­nen yri­tys saa juu­ri it­se­ään par­hai­ten pal­ve­le­van ko­ko­nai­suu­den. Taus­tal­la on vuo­sien ai­ka­na ke­hit­ty­nyt toi­min­ta­kult­tuu­ri ja asi­a­kas­läh­töi­nen työ­o­te.

Hen­ki­lö­koh­tais­ta­mi­nen vas­taa opis­ke­li­jan ja or­ga­ni­saa­ti­on tar­pee­seen

Win­No­va on vah­va am­ma­til­li­sen joh­ta­mis­kou­lu­tuk­sen to­teut­ta­ja. Lois­ta­Win val­men­nus­pal­ve­lut® on re­kis­te­röi­ty tuo­te­merk­ki, jon­ka puit­teis­sa on tar­jol­la joh­ta­mis- ja ke­hit­tä­mis­kou­lu­tus­ta esi­hen­ki­lö- ja asi­an­tun­ti­ja­teh­tä­vis­sä sekä yrit­tä­ji­nä toi­mi­vil­le am­mat­ti­lai­sil­le. Lois­ta­Win-tii­mi muo­dos­tuu Rau­man lii­ke­ta­lou­den joh­ta­mi­sen ja ke­hit­tä­mi­sen tii­mis­tä sekä Po­rin lii­ke­ta­lou­den joh­ta­mi­sen tii­mis­tä.

-Tar­jon­nas­sam­me on eri­lai­sia kou­lu­tus-, oh­jaus- ja val­men­nus­ko­ko­nai­suuk­sia sekä usei­ta joh­ta­mi­seen, ke­hit­tä­mi­seen ja yrit­tä­mi­seen liit­ty­viä tut­kin­to­ja. Näin voim­me löy­tää jo­kai­sel­le op­pi­jal­le ja yri­tyk­sel­le par­haan mah­dol­li­sen ko­ko­nai­suu­den. Val­ta­o­sa kou­lu­tus­to­teu­tuk­sis­tam­me to­teu­te­taan op­pi­so­pi­mus­muo­toi­se­na, jol­loin kou­lu­tus on sekä yri­tyk­sel­le, et­tä osal­lis­tu­jal­le mak­su­ton­ta, joh­ta­mis- ja työ­yh­tei­sö­val­men­ta­ja Ta­ma­ra Palm­ros-Aal­to muis­tut­taa.

Kou­lu­tuk­sis­sa ko­ros­tuu vah­va työ­e­lä­mä­läh­töi­syys ja käy­tän­nön­lä­hei­syys. Op­pi­mi­nen on ai­na si­dok­sis­sa nii­hin haas­tei­siin ja ke­hit­tä­mis­koh­tei­siin, joi­den kans­sa esi­hen­ki­löt ja or­ga­ni­saa­ti­ot käy­tän­nös­sä työs­ken­te­le­vät.

Toi­min­ta­ta­pa on niin sa­no­tus­ti rin­nal­la val­men­ta­va eli kou­lu­tus to­teu­te­taan yh­teis­työs­sä työ­e­lä­män kans­sa vas­ta­ten asi­ak­kaan tar­pei­siin ja haas­tei­siin käy­tän­nön­lä­hei­sel­lä, hen­ki­lö­koh­tai­sel­la joh­ta­mis­val­men­nuk­sel­la. Hen­ki­lö­koh­tais­ta­mi­sel­la var­mis­te­taan, et­tä val­men­nus vas­taa sekä opis­ke­li­jan et­tä or­ga­ni­saa­ti­on tar­pee­seen.

Li­sä­tie­toa pal­ve­luis­ta löy­tyy www.win­no­va.fi/lois­ta­win sekä Ta­ma­ra Palm­ros-Aal­to, p. 044 455 8274 ja Juha Ha­rik­ka­la, p. 044 455 8160 etu­ni­mi.su­ku­ni­mi@win­no­va.fi

Juha Harikkala ja Tamara Palmros-Aalto ovat osa WinNovan LoistaWin-tiimiä, joka suunnittelee ja toteuttaa johtamiskoulutuksia.

Juha Harikkala ja Tamara Palmros-Aalto ovat osa WinNovan LoistaWin-tiimiä, joka suunnittelee ja toteuttaa johtamiskoulutuksia.